Statoil tar över fordonsgaspumpen på Östra Rundgatan i Nyköping

Statoil tar nu över fordonsgasanläggningen intill Statoil Östra Rundgatan i Nyköping och flyttar samtidigt pumpen in under Statoils skärmtak. Därmed öppnar Statoil sin första fordonsgasanläggning utanför Stockholmsområdet.

Under våren 2011 etablerade Statoil nya fordonsgasanläggningar i Stockholmsområdet för att tillgodose den ökade efterfrågan på fordonsgas. När Statoil nu tar över försäljningen av fordonsgas vid anläggningen intill Statoil på Östra Rudgatan i Nyköping blir det därmed bolagets första fordonsgasanläggningen utanför Stockholm.

– Drivmedelsmarknaden är i förändring och vi säljer allt fler olika typer av drivmedel vid sidan av de traditionella bränslena bensin och diesel. Våra kunder vill ha ett brett spektrum av drivmedel där fordonsgas är en produkt som efterfrågas alltmer, inte minst från våra företagskunder, säger Johan Söderberg, drivmedelschef på Svenska Statoil.

Fordonsgasen innehåller i dagsläget som minst 50 procent biogas med ambitionen att öka andelen biogas i takt med ökad produktion.

Statoil och AGA planerar för att långsiktigt kunna öka antalet försäljningsställen i takt med ökad efterfrågan på fordonsgas. Under våren 2011 har Statoil öppnat tre nya fordonsgasanläggningar i Stockholmsområdet.

– Vi bygger nu ut vårt fordonsgasnät från Stockholmsområdet till Mälardalen. Därmed täcker vi nu upp ett större område för den som vill tanka fordonsgas, Det är glädjande att vi nu, tillsammans med AGA, ökar tillgängligheten för våra kunder att tanka fordonsgas i Mälardalsområdet, säger Johan Söderberg.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Söderberg, drivmedelschef, Svenska Statoil, tel: 08-429 65 78, e-post: josod@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, kommunikatör, Svenska Statoil, tel: 070-429 64 45, e-post: tovgr@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.