Statols drivmedelsrapport 2007: Bränslesnålare bilar och nya drivmedel förändrar marknaden

Två viktiga trender kan urskiljas på den svenska drivmedelsmarknaden. För det första ökar försäljningen av diesel och förnybara drivmedel som etanol och biogas kraftigt, medan bensinförsäljningen minskar. För det andra blir bilarna allt bränslesnålare. Båda trenderna bidrar till att reducera utsläppen av växthusgaser från trafiken, men innebär också nya utmaningar för drivmedelsföretagen. Det framgår av årets upplaga av Statoils drivmedelsrapport som presenteras idag.

– Övergång till diesel och förnybara drivmedel och bränslesnålare bilar bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan. Idag kräver fordonsparken allt fler olika drivmedel och allt färre tankningar per körd sträcka. Redan nu måste vårt stationsnät anpassas till behoven av större stationer som på ett miljöriktigt och säkert sätt kan erbjuda fler alternativ, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Försäljningen av diesel ökade med 5,8 procent under 2007 och uppgick till 45 procent av den totala drivmedelsförsäljningen. Bensinförsäljningen minskade samtidigt med 2,0 procent. Försäljningen av etanol E85 ökade med 77 procent till 112 000 kubikmeter. Totalt sett ökade drivmedelsförsäljningen i Sverige med 2 procent under 2007. Till största delen beror detta på en ökning av den tunga trafiken.

Försäljningen av dieselbilar och miljöbilar ökade kraftigt under 2007. Andelen dieselbilar bland de nyregistrerade bilarna var 34 procent och andelen miljöbilar 18 procent. Motsvarande siffror för 2006 var 20 respektive 13 procent. 65 procent av de nyregistrerade miljöbilarna var etanoldrivna.

– Den ökande andelen dieselbilar bidrar starkt till att minska personbilstrafikens klimatpåverkan, eftersom en dieselbil i genomsnitt förbrukar 25 procent mindre bränsle och släpper ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, säger Helena Fornstedt.

För att ytterligare stimulera denna för klimatet gynnsamma utveckling anser Statoil att regeringen bör likställa beskattningen av den svavelfria europadieseln med den svenska miljöklass 1 dieseln. Den svavelfria europadieseln resulterar sammantaget i mindre utsläpp av koldioxid, är mer energieffektiv och lämpar sig bättre för en ökad inblandning av biokomponenter. Ändrade skatteregler skulle också ge ökad konkurrens på diesel.

Statoils drivmedelsrapport sammanfattar tillgänglig statistik om den svenska drivmedelsmarknaden och om olika drivmedels klimatpåverkan. Nytt för i år är ett avsnitt om viktiga politiska initiativ och processer inom EU som påverkar drivmedelsmarknaden.

– Vi ger nu ut drivmedelsrapporten för andra året i rad. Tanken är att den ska tjäna som en lättillgänglig källa till fakta om utvecklingen på den svenska drivmedelsmarknaden, med fokus på klimatfrågor, säger Helena Fornstedt.

Läs hela drivmedelsrapporten på statoil.se