Sveriges modernaste Truckanläggning med allt under samma tak.

Måndagen den 28 april öppnar Statoil en komplett Truckanläggning i Örebro Berglunda med allt under samma tak.  Här kan du tanka miles diesel, B100, LNG, CNG, AdBlue och Svanenmärkt spolarvätska på pump.

Detta är den första anläggningen i sitt slag som har ett komplett utbud för transportsektorn och är ett samarbete mellan Statoil och AGA Gas AB. Stationen ligger där E18 möter E20 och är öppen för både lastbilar och personbilar.

Anläggningen erbjuder fordonsgas i både komprimerad form (CNG) och flytande form (LNG). Den komprimerade fordonsgasen (CNG) är en blandning av 50 procent naturgas och 50 procent biogas, vilket medför en halvering av koldioxidutsläppen jämfört med bensin.total CO2-reduktion om ca 50% jämfört med bensin. Den flytande fordonsgasen (LNG) är ren naturgas och har en CO2-koldioxidreduktion om cirka 20% procent jämfört med diesel. Gasutrustningen på plats är specifikt dimensionerad för tankning av tunga fordon, vilket medför både en hög kapacitet och snabb tankning.

Förutom LNG erbjuder Truckanläggningen miles diesel bio med 30% förnybart innehåll varav 25% är så kallad HVO-diesel, dvs en syntetisk biobaserad diesel med samma goda egenskaper som fossil diesel och 5 % FAME. Detta ger en koldioxidreduktion med ca 22% jämfört med marknadens standarddiesel. Alla dieseldrivna fordon kan tanka miles diesel med 30% förnybart innehåll utan problem. Produkten uppfyller alla överenskomna tekniska krav från bilindustrin, har samma köregenskaper som vanlig fossil diesel och genom sin goda köldtålighet kan den säljas med samma innehåll av förnybart innehåll året runt. All miles diesel innehåller även Statoils multifunktionella additiv som förbättrar förbränningen och tar dig därmed upp till två procent längre.

- Örebro har en unik positionering när det gäller logistik. Därför kändes det självklart att etablera en anläggning här i anslutning till en av våra viktiga kunder Bengts Åkeri, säger Regina Svensson kundansvarig tung trafik på Statoil

- Vi har varit nöjda Statoilkunder i många år, och är jätteglada att få till denna anläggning.

Våra kunder ställer hårdare krav på oss som leverantör vad gäller miljöprofilering och det känns därför väldigt bra att Statoil nu har Sveriges modernaste truckanläggning nära oss, säger Håkan Johansson, Bengts Åkeri.

- Vi på AGA är stolta över vårt samarbete med Statoil och glada över att nu kunna erbjuda även flytande fordongas (LNG) i Örebro och Mälardalsregionen. Möjligheten att tanka flytande fordonsgas (LNG) kompletterar på ett bra sätt det svenska nätverk av tankstationer för LNG till tunga fordon som just nu är under uppbyggnad.. Gasanläggningen är delfinansierad av EU-projektet LNG Blue Corridors och ingår därför i ett internationellt nätverk av LNG-tankstationer som tillsammans skapar korridorer genom Europa, säger Johan Weimenhög, affärsutvecklare på AGA Gas AB.

Invigningen av Truckanläggningen sker kl 10.00 den 28:e april med representanter från både Statoil och AGA. Statoilrepresentanter finns på plats redan från kl 06.00 och bjuder morgonpigga chaufförer på frukost.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Johan Weimenhög, affärsutvecklare på AGA Gas AB, 0703-59 84 56, johan.weimenhog@se.aga.com
Susanne E Andersson, informationschef, AGA Gas AB, 08-731 19 90 eller 076-7200917, susanne.e.andersson@se.aga.com
Anders Huss, Kommunikationsdirektör, Statoil Fuel & Retail Sverige AB, 070-592 38 82, sahu@statoilfuelretail.com
Lukas Krol, kommunikatör, Statoil Fuel & Retail Sverige AB, 070-429 65 87, lukas.krol@statoilfuelretail.com

Regina Svensson kundansvarig tung trafik på Statoil Fuel & Retail
Håkan Johansson, Bengts Åkeri
Vi på AGA är stolta över vårt samarbete med Statoil och glada över att nu kunna erbjuda även flytande fordongas (LNG) i Örebro och Mälardalsregionen. Möjligheten att tanka flytande fordonsgas (LNG) kompletterar på ett bra sätt det svenska nätverk av tankstationer för LNG till tunga fordon som just nu är under uppbyggnad.. Gasanläggningen är delfinansierad av EU-projektet LNG Blue Corridors och ingår därför i ett internationellt nätverk av LNG-tankstationer som tillsammans skapar korridorer genom Europa.
Johan Weimenhög, affärsutvecklare på AGA Gas AB