Vinterrusta bilen i helgen hos Statoil

Den 6-8 oktober är det Servicehelg hos Statoil. Då finns chansen att få extra service för att vinterrusta bilen som till exempel att byta lampor eller torkarblad, fylla på olja eller fylla på med Svanenmärkt spolarvätska på pump.

– Det är en god vana ur trafiksäkerhetssynpunkt att regelbundet rusta bilen. Nu inför Servicehelgen på alla våra fullservicestationer har vi bemannat extra med personal ute på pumpplan. De bistår kunderna med att hitta rätt produkter till bilen samt hjälper till att fylla på med till exempel olja eller att byta torkarblad, säger Ola Enquist, chef för Svenska Statoils fullservicestationer.

I samband med vinterrustning av bilen är det också ett utmärkt tillfälle att kontrollera däcktrycket. Det bör man göra regelbundet, dels för att spara på drivmedelskostnader och miljö, eftersom för lågt tryck i däcken leder till att bilen drar tre till fem procent mer bränsle, dels när det gäller trafiksäkerhet.

– Att ha bra däck med rätt lufttryck är mycket viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt. När hösten kommer ökar vattenplaningsrisken liksom bromssträckorna markant med slitna däck. Undersökningar visar att om man skulle ersätta alla däck som hade mindre än 2 millimeters mönsterdjup med däck som har över 3 millimeters mönsterdjup skulle antalet olyckor minska med 20 procent på årsbasis, säger Jan Sandberg, vd för NTF.

Checklista för att vinterrusta bilen:

1. Har Dina bildäck tillräckligt mönsterdjup?
Mönsterdjupet bör vara minst 5 mm för vinterdäck.

2. Har Du rätt lufttryck i däcken?
Både för lågt och för högt lufttryck kan vara en trafikfara.

3. Finns tillräckligt med spolarvätska?
Den tar ofta slut vid en ovälkommen tidpunkt

4. Fungerar torkarbladen som de bör?

5. Har Du varningstriangel i bakluckan?
Nödvändig om Du tvingas stanna på tättrafikerad väg.

6. Finns det snöskrapa i bilen?

7. Har Du reflexer till barnen, Dig själv och Dina andra närmaste?
Tänk på att reflexer åldras.

8. Finns reflexvästar i bilen?

Källa: NTF Konsument

För ytterligare information, kontakta:
Ola Enquist, chef för Svenska Statoils fullservicestationer, tel: 070-429 61 35, e-post:
oenq@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, informatör, Svenska Statoil, tel: 070-429 64 45. e-post: tovgr@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail ASA. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.