340 000 hushåll berörs av nya regler om tankrengöring

Report this content

340 000 hushåll berörs av nya regler om tankrengöring I Sverige finns cirka 340 000 hushåll med oljetank. Enligt en föreskrift från Naturvårdsverket ska alla oljetankar på mellan en och tio kubikmeter besiktigas med regelbundna intervaller. Det är hög tid för villaägare som ännu inte har besiktigat sin oljetank att göra det. För tankar utomhus som är placerade ovan jord går fristen ut om mindre än två månader, den 1 juli 2004. - Uppskattningsvis har vart tredje småhus med oljetank genomfört en besiktning. Varje år görs drygt 20 000 besiktningar och det skulle behövas dubbelt så många årligen för att klara lagkraven, säger Leif Andersson, sektionschef på Ragn-Sells. I en oljetank bildas alltid kondensvatten. Detta kan medföra driftsstörningar i oljebrännaren och orsaka rostangrepp i tanken. Erfarenheter visar att de flesta oljetankar som besiktigas blir godkända. Ibland behöver en mindre reparation göras i samband med besiktningen. - Regelbunden kontroll och skötsel höjer driftssäkerheten. Tankrengöring kan göras när som helst under året och det spelar ingen roll om det finns olja kvar i tanken, säger Catharina Österlind, produktchef villaolja på Statoil. Den 1 juli 2000 trädde en ny föreskrift i kraft som innebär att alla oljetankar mellan en och tio kubikmeter måste besiktigas med regelbundna intervaller. För oljetankar utomhus som är placerade ovan jord, ska en första besiktning vara genomförd senast den 1 juli i år. Oljetankar inomhus ska besiktigas senast den 1 juli 2006. För ytterligare information, kontakta: Leif Andersson, sektionschef avdelning cisternkontroll Ragn-Sells: 0243-697 43, 070-927 25 01, leif.andersson@ragnsells.se Catharina Österlind, produktchef villaolja Statoil: 08-429 62 56, 070-429 62 56, catharina.osterlind@statoil.com Anna Åberg, informatör Statoil: 08-429 60 80, 070-429 60 80, anna.aberg@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2003 hade Svenska Statoil i medeltal 505 anställda och en omsättning på 17,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/16/20040516BIT20010/wkr0012.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/16/20040516BIT20010/bild.html Bilder