Användningen av tjockolja ökade under 2003

Användningen av tjockolja ökade under 2003 Försäljningen av vanlig villaolja minskade med 4,3 procent under 2003. Men samtidigt ökade användningen av tjockolja med 31 procent. Det visar ny statistik från SPI, Svenska Petroleum Institutet. - Elkonsumtionen i Sverige var större än den egna produktionen under 2003. När kärnkraft och vattenkraft inte räcker till körs tjockoljeeldade kraftverk igång, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil. Den pågående och sannolikt accelererande övergången från oljepannor till värmepumpar och andra elbaserade värmelösningar i villorna ökar elkonsumtionen. Bakom trenden ligger en politisk vilja att fasa ut villaoljan och minska koldioxidutsläppen, men konsekvensen kan bli den motsatta om användningen av mer miljöpåverkande tjockolja ökar. - Den gröna skatteväxlingen, med bland annat skattehöjningar på olja, genomförs i lovvärd ambition att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle. Men det är viktigt att studera konsekvenserna av övergången från olja till elbaserade värmelösningar, fortsätter Ulf Svahn. Sedan toppåren 1972-1973 har användningen av eldningsoljor minskat kontinuerligt. Under 2003 såldes 1,6 miljoner kubikmeter tjockolja, vilket ska jämföras med 13,2 miljoner kubikmeter 1972. Villaoljan har minskat ifrån 9,2 miljoner kubikmeter 1972 till 2,4 miljoner kubikmeter år 2003. Den stora förändringen skedde på 80-talet då många villahushåll gick över från olja till el. För ytterligare information, kontakta: Ulf Svahn, informationsdirektör: 08-429 61 91, 070-429 61 91, ulf.svahn@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2003 hade Svenska Statoil i medeltal 505 anställda och en omsättning på 17,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/24/20040324BIT20190/wkr0006.pdf