Butiksrånen ökar, men färre rån på Statoil

Butiksrånen ökar, men färre rån på Statoil Under första halvåret 2004 genomfördes totalt 442 butiksrån, en ökning med två procent jämfört med motsvarande period 2003. Det visar ny statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Samtidigt genomfördes sju rån mot Statoilstationer, en minskning med hela 46 procent jämfört med första halvåret 2003. - Vi ser siffrorna som ett resultat av vårt säkerhetsarbete på stationerna. Även om det är en kort period är det en glädjande utveckling, säger Michael Johansson, säkerhetschef på Statoil Detaljhandel. Skälet till att rånen mot Statoil minskar är ett omfattande säkerhetsarbete med satsningar på såväl kontantlösa kassasystem som kameror kombinerat med utbildning av all personal. Under 2003 klarades sju av tio rån upp på Statoil, jämfört med tre av tio för handeln totalt. - Vi lägger ner mycket arbete på att minska antalet rån, men det räcker inte. Det höga antalet rån mot handeln är ett samhällsproblem och måste lösas med insatser från samhällets sida. Det är dags att regeringen och riksdagen tar de höga talen på allvar, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil. Statoil arbetar sedan flera år systematiskt för att öka säkerheten och minska risken för rån på de cirka 580 bensinstationerna. Bland annat utbildar Statoil personalen i hur man bör agera vid butiksrån, hur man tar signalement på rånarna och hur polisen larmas på bästa sätt. Samtidigt har olika tekniska lösningar införts för att minska rånrisken, till exempel sedelboxar och slutna kassasystem. För ytterligare information, kontakta: Ulf Svahn, informationsdirektör: 08-429 61 91, 070-429 61 91 ulf.svahn@statoil.com Michael Johansson, säkerhetschef: 08-429 64 55, 070-429 64 55 michael.johansson@statoil.com Statoil Detaljhandel AB har 580 försäljningsställen i Sverige. Vi driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. Statoil Detaljhandel AB ingår i Statoil Skandinavia AS som ägs till hälften vardera av ICA AB och Statoil ASA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/26/20040726BIT20070/wkr0001.pdf