Fler småhus väljer att elda med pellets

Fler småhus väljer att elda med pellets Pelletsmarknaden fortsätter att växa. Under 2003 såldes totalt 1,1 miljoner ton pellets, vilket är en ökning med 25 procent jämfört med 2002. När olje- och elpriserna stiger har pellets blivit ett billigt uppvärmningsalternativ och mest ökar försäljningen till småhus. Under 2003 ökade försäljningen av pellets med 25 procent jämfört med 2002, enligt uppgifter från Pelletsindustrins Riksförbund. Totalt såldes 1,1 miljoner ton pellets i Sverige. Mer än 70 procent används inom industrier och värmeverk, men småhusens pelletsanvändning ökar snabbast och har femdubblats under den senaste femårsperioden. - Pelletseldning är ett miljövänligt sätt att minska en hög el- eller oljenota. Det är dessutom enklare att elda med pellets än många tror, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil. Priset på uppvärmning med pellets är idag betydligt lägre än både el och olja, vilket bidrar till ökningen. I dag finns cirka 50.000 pelletsbrännare i svenska småhus, att jämföra med drygt 340.000 som har möjlighet att elda med olja. Vid årsskiftet infördes subventioner av pelletsbrännare i nyproducerade hus. - Det är svårt att förstå varför regeringen och stödpartierna väljer att enbart gynna pellets i nyproducerade hus, men inte i äldre hus som byter till biobränsle, säger Ulf Svahn. Statoil har sedan 1999 arbetat med utveckling och försäljning av pellets - ett miljövänligt bränsle som inte bidrar till växthuseffekten - som ett alternativ till eldningsolja och direktverkande el. Pellets är ett biobränsle som används till uppvärmning av exempelvis småhus, mindre industrifastigheter och lantbruk. Statoils marknadsandel på svenska pelletsmarknaden är närmare tio procent. För ytterligare information, kontakta: Ulf Svahn, informationsdirektör Statoil: 08-429 61 91, 070-429 61 91, ulf.svahn@statoil.com Per Staffansson, försäljningschef Statoil Energi & Värme: 08-429 65 69, 070-429 65 69, per.staffansson@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2003 hade Svenska Statoil i medeltal 505 anställda och en omsättning på 17,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/18/20040617BIT21330/wkr0001.pdf