Fördubblad användning av etanol som fordonsbränsle

Fördubblad användning av etanol som fordonsbränsle Under 2003 användes 150 000 kubikmeter etanol som drivmedel, en ökning med 95 procent jämfört med föregående år. Det visar statistik från SCB. Ökningen var hela 114 procent för de etanolvolymer som blandas in i vanlig 95-oktanig bensin. Av de totala etanolvolymerna på 150 000 kubikmeter blandades 85 procent in i 95-oktanig bensin, 13 procent användes till etanolbussar och 2 procent ingick i E85 till etanolbilar. Etanol E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) ökade med 37 procent till 3 500 kubikmeter jämfört med 2002, medan låginblandad etanol i bensinen ökade med 114 procent till 125 000 kubikmeter. - Låginblandning av etanol i bensin är ett effektivt sätt att minska koldioxidutsläppen. Idag innehåller över 90 procent av den 95-oktaniga bensinen som säljs vid Statoilstationer fem procent etanol, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil. Under 2003 har antalet bränsleflexibla etanolbilar, dvs bilar som kan tankas med både E85 och bensin, ökat med 127 procent till totalt 8 000, enligt statistik från Miljöfordon i Göteborg. Fyra av fem nyregistrerade Ford Focus under år 2003 var bränsleflexibla etanolbilar. - Det är positivt att etanolbilsförsäljningen ökar, men det säljs fortfarande små volymer E85 på varje tankställe. Statoil kommer att öppna fler E85-pumpar i takt med att efterfrågan ökar, säger Ulf Svahn. Det finns idag totalt 101 tankställen för E85, från Malmö i söder till Övertorneå i norr, som säljer i genomsnitt cirka 120 liter E85 per dygn. Ulf Svahn, informationsdirektör Statoil, 08-429 61 91, 070-429 61 91, ulf.svahn@statoil.se Statoil Detaljhandel AB har 580 försäljningsställen i Sverige. Vi driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. Statoil Detaljhandel AB ingår i Statoil Skandinavia AS som ägs till hälften vardera av ICA AB och Statoil ASA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/03/20040503BIT20050/wkr0006.pdf Fördubblad användning av etanol som fordonsbränsle