Miljöministern invigde ny alkylatpump i Södertälje

Miljöministern invigde ny alkylatpump i Södertälje Statoil satsar stort på miljövänligt bränsle till fritidsbåtar och mer än fyrdubblar antalet sjöstationer som säljer alkylatbensin. Idag invigde miljöminister Lena Sommestad en ny alkylatpump på Statoils sjöstation i Södertälje. Totalt öppnar Statoil elva nya alkylatpumpar. - Nu ökar vi möjligheten för våra kunder att tanka miljövänlig alkylatbensin i Stockholms skärgård och i Mälaren. Genom att använda alkylatbensin till utombordaren minskar avgasernas giftighet med 80-90 procent, säger Helena Fornstedt, drivmedelsansvarig på Statoil. Miljöminister Lena Sommestad invigde idag en av Statoil elva nya alkylatpumpar. Sedan tidigare har Statoil tre sjöstationer med alkylatbensin från pump. Alkylatbensin säljs även som fyraliters dunk på Statoilstationer. - Alkylatbensin har bäst miljöeffekt om den används till äldre tvåtaktsmotorer, men den fungerar även till fyrtaktsutombordare. Många fler skulle kunna tanka alkylatbensin och på så sätt minska påverkan på miljön, säger Helena Fornstedt. Äldre två-taktsmotorer förbränner endast 70-80 procent av bränslet, resten släpps mer eller mindre oförbränt i vattnet eller i luften. I Sverige finns totalt cirka 400 000 utombordare, enligt statistik från Sweboat, varav cirka 200 000 är äldre tvåtaktare med gammal teknik. Alla utombordare som tankas med 95-oktanig bensin kan köras på alkylatbensin. Störst miljönytta uppnås i en äldre tvåtaktsmotor i kombination med en biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja. Alkylatbensin kan även användas till mopeder, snöskotrar, motorsågar, gräsklippare och andra motorredskap. För ytterligare information, kontakta: Helena Fornstedt, drivmedelsansvarig Statoil: 08-429 61 32, 070-429 61 32, helena.fornstedt@statoil.com Bjarne Lindberg, ansvarig produktkvalitet Statoil: 08-429 65 56, mobilnr 070-429 65 56, bjarne.lindberg@statoil.com Maria Persson, informatör Statoil: 08-429 63 65, mobilnr 070-429 63 65, maria.persson@statoil.com Sjöstationer som erbjuder alkylatbensin samt Frågor & Svar om alkylatbensin, se www.statoil.se Bilder från invigningen finns att hämta på statoil.se Statoil Detaljhandel AB har 580 försäljningsställen i Sverige. Vi driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. Statoil Detaljhandel AB ingår i Statoil Skandinavia AS som ägs till hälften vardera av ICA AB och Statoil ASA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/14/20040614BIT20940/wkr0006.pdf