Rånen mot Statoil minskar - övriga butiksrån kvar på hög nivå

Report this content

Rånen mot Statoil minskar - övriga butiksrån kvar på hög nivå För tredje kvartalet i rad minskar antalet rån mot Statoils bensinstationer i landet. Under årets tre första kvartal har antalet rån mot Statoil minskat med 29 procent jämfört med året innan. Samtidigt ligger det totala antalet butiksrån kvar på samma höga nivå som året innan, enligt ny statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Under årets tre första kvartal genomfördes tio rån mot Statoil, vilket kan jämföras med 14 under motsvarande period 2003. Det är en minskning med 29 procent. Samtidigt visar ny statistik från BRÅ att rånen mot detaljhandeln ligger kvar på i stort sett samma nivå som 2003. Det totala antalet rån uppgår till 615 för de tre första kvartalen 2004, vilket kan jämföras med 622 under samma period 2003. - Med årets tre första kvartal bakom oss kan vi se ett klart trendbrott. Statoils säkerhetsarbete på stationerna ger nu ordentligt utfall i sjunkande antal rån, säger Michael Johansson, säkerhetschef på Statoil Detaljhandel. Statoil arbetar sedan länge med ett omfattande säkerhetsarbete för att minska antalet rån på de cirka 580 bensinstationerna och samtidigt skapa säkrare och tryggare arbetsplatser. Satsningar på såväl kontantlösa kassasystem som kameror, kombinerat med utbildning av all personal är några anledningar till att rånen mot Statoil minskar. Åtta av tio rån på Statoil klaras upp, jämfört med tre av tio för handeln totalt. - Butiksrånen är ett viktigt samhällsproblem som kan leda till att samhällsnyttig verksamhet tvingas stänga nattetid. Ansvariga politiker och myndigheter måste nu ta det stora antalet butiksrån på allvar, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil. För ytterligare information, kontakta: Michael Johansson, säkerhetschef Statoil Detaljhandel: 08-429 64 55, 070-429 64 55 michael.johansson@statoil.com Ulf Svahn, informationsdirektör Statoil: 08-429 61 91, 070-429 61 91 eller ulf.svahn@statoil.com Statoil Detaljhandel AB ingår i en detaljhandelskedja som verkar i nio länder och ägs av Statoil ASA. I Sverige finns 580 försäljningsställen som driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/22/20041022BIT20200/wkr0001.pdf