Statoil är Sveriges bästa arbetsplats

Statoil är Sveriges bästa arbetsplats Statoil utsågs i dag till Sveriges bästa arbetsplats. Bland 1 300 företag var Statoil en av de fjorton nominerade kandidater som gjorde upp om utmärkelsen. Tjänstepensionsföretaget Alecta anordnade tävlingen Sveriges bästa arbetsplats för femte året. - Vi är lyckliga och mycket stolta. Utmärkelsen är ett gott betyg till våra engagerade ledare och medarbetare. Arbetsmiljö och hälsa är högt prioriterade frågor och vårt arbete ger tydliga resultat, säger Eva Widén, personaldirektör på Svenska Statoil. Under årets första sju månader har sjukfrånvaron nästan halverats jämfört med samma period föregående år. Återkommande undersökningar visar att också personalen trivs mycket bra. Juryns motivering till Statoils seger lyder: "Med ett ledarskap som lyfter fram varje enskild medarbetare efter dennes behov och ett målprogram som engagerar alla medarbetare, har man skapat en arbetsplats med hög trivsel och därigenom låg sjukfrånvaro och personalomsättning." Totalt visade 1 300 företag intresse för tävlingen. Av dessa fick 30 företag chansen att gå vidare, varav 14 blev nominerade. Alectas examinatorer har granskat hur företaget fungerar, hur de anställda mår och hur lönsam verksamheten är. Alecta vill uppmärksamma och belöna företag som arbetar aktivt för att öka medarbetarnas trivsel och delaktighet. Det vill säga de företag som insett kopplingen mellan gott ledarskap, delaktighet och ökad lönsamhet. För ytterligare information, kontakta: Eva Widén, personaldirektör Svenska Statoil: 08-429 64 64, 070-429 64 64, eva.widen@statoil.com Vivianne Habra, informatör Statoil: 08-429 64 18, 070-429 64 18, vivianne.habra@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2003 hade Svenska Statoil i medeltal 505 anställda och en omsättning på 17,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/21/20041021BIT22760/wkr0001.pdf