Bengt Westerberg får ST:s arbetslivspris för pappamånaden

Bengt Westerberg får ST:s arbetslivspris för pappamånaden ST:s arbetslivspris 2003 tilldelas Bengt Westerberg, tidigare partiledare för Folkpartiet (1983-1995) och socialminister (1991-1994), numera "styrelseproffs", bland annat ordförande i Vetenskapsrådet, Svenska Friidrottsförbundet och Cirkus Cirkör. Han är också ordförande i Högskoleverkets jämställdhetsråd och jämställdhetsansvarig i Riksidrottsstyrelsen. - Införandet av den s k pappamånaden under Bengts tid som socialminister var banbrytande, säger Annette Carnhede, ST:s förbundsordförande. Prismotiveringen lyder: "Bengt Westerberg arbetar med stark personlig övertygelse och ofta i hårt motstånd, mot etablerade föreställningar. Som partiledare och socialminister bidrog Bengt Westerberg till att pappor i ökad utsträckning tar ut föräldraledighet genom införandet av den så kallade "pappamånaden". Den innebar att pappan och mamman i föräldraförsäkringen fick 30 dagar vardera som de inte kunde överlåta till den andra. Förändringen var banbrytande. Pappamånaden var i första hand viktig för barnen och deras föräldrar, men den gav också en tydlig signal om det jämställda samhälle vi vill bygga. För att minska löneskillnader och karriärvillkor mellan kvinnor och män var pappamånaden ett viktigt steg till ett jämställt liv. Jämställdheten har en förkämpe i Bengt Westerberg. Även i idrottsvärlden har han fortsatt att driva jämställdhetsfrågorna, där han lyft fram det ideella ledarskapet och idrottens samhällsnytta." Priset delas ut för tionde året i rad. Tidigare pristagare är Agneta Stark (1994), Göran Greider (1995), Berit Gullberg (1996), Göte Bernhardsson (1997), Agda Rössel (1998), Christina Doctare och Paul van Buitinen (1999), Per Erik Boivie (2000), Lars Lunning (2001) och Alexandra Pascalidou (2002). PLATS: Kongresshallen, Folkets hus (City Conference Centre), Barnhusgatan 12-14, Stockholm TID: onsdagen den 12 november kl 16.00 VÄLKOMMEN! www.stmf.se/kongress03 På kongresswebben hittar du handlingar, motioner, program, deltagarlista, tal, pressida m m. För mer information, välkommen att kontakta: * Annette Carnhede, ST:s förbundsordförande, tel 070-641 12 15 * Bengt Westerberg, mottagare av ST:s arbetslivspris 2003, tel 070-522 08 73 * Lena Gennemark Edsbäcker, ST:s pressekreterare, tel 070-314 52 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031111BIT00960/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031111BIT00960/wkr0002.pdf