Kriminalvården måste skära ner med 600 miljoner

Kriminalvården måste skära ner med 600 miljoner kronor - Det motsvarar uppsägningar av 1 800 personer! Vi befinner oss i ett förtvivlat läge, säger Sven Erik Larsson, ordförande i ST-KVV inom landets 37 kriminalvårdsmyndigheter. Den ekonomiska krisen gör att kriminalvården tappar styrfart och programverksamheten för internerna försämras. Nu handlar det om inlåsning istället för behandling. Kriminalvården klarar långtifrån de politiskt satta målen och ambitionerna. De 250 miljoner kronor som regeringen och dess stödpartier aviserade i vårpropositionen inför år 2004, är långt ifrån tillräckligt, anser Sven Erik Larsson. Överbeläggning, mer svårhanterliga klientgrupper än förr, narkotikaproblem och föråldrade fastigheter utgör tillsammans med uteblivna personalutbildningar och stor personalomsättning på vissa myndigheter ett växande problem. - Personalen gör allt för att hålla verksamheten igång och får erkännande från både Riksrevisionsverket och Statskontoret som nyligen gjort en granskning av kriminalvården. Men de orkar inte hur länge som helst! betonar Sven Erik Larsson. För mer information, välkommen att kontakta: · Sven Erik Larsson, ordförande i ST inom Kriminalvården, tel 070-854 53 08 · Lena Gennemark Edsbäcker, pressekreterare, tel 070-314 52 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/17/20030916BIT00710/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/17/20030916BIT00710/wkr0002.pdf