Lantmäteriet måste spara 100 miljoner

Lantmäteriet måste spara 100 miljoner Enligt regeringen måste Lantmäteriet spara 100 miljoner kronor genom minskade anslag år 2004. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av det totala anslaget. Redan i år har myndigheten tvingats spara 27 miljoner kronor. - Får vi inte in pengarna genom höjda och nya avgifter, är jag orolig för att Lantmäteriet kommer att tvingas säga upp personal, säger Lena Berglund, ordförande i ST inom Lantmäteriet. Under nedskärningarnas tid på 90-talet näst intill halverades Lantmäteriet, som genomgick ett riktigt stålbad. - Jag vet inte om verksamheten klarar av ytterligare nedskärningar, säger en orolig Lena Berglund. Lantmäteriets första prioritet är att försöka klara besparingen på 100 miljoner kronor genom höjda avgifter för fastighetsinformation och införande av en ny avgift för fastighetsregistrering, om det är möjligt. Idag ingår kostnaden i avgiften för en lantmäteriförrättning. - Enligt de kvalitetsundersökningar Lantmäteriet gör bland sina kunder, är man väldigt nöjd med kvaliteten på våra tjänster. Men vi får kritik bland annat för höga priser och långa handläggningstider. - Hur ska det gå om vi måste höja priserna och införa fler avgifter? säger Lena Berglund. Risken finns att efterfrågan minskar och därmed också de beräknade intäkterna. För mer information, välkommen att kontakta: · Lena Berglund, ordförande i ST inom Lantmäteriet, tel 070-674 16 72 · Lena Gennemark Edsbäcker, pressekreterare, tel 070-314 52 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/17/20030916BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/17/20030916BIT00700/wkr0002.pdf