ST:s förtjänsttecken för lång och trogen tjänst

ST:s förtjänsttecken för lång och trogen tjänst De som kan bli nominerade till ST:s förtjänsttecken ska ha arbetat minst 15 år som ordinarie ledamot i en avdelnings- eller distriktsstyrelse. Tommy Barkman, TROLLHÄTTAN/UDDEVALLA, kronofogdemyndigheten Tommy Barkman började arbeta fackligt 1977 som ledamot av avdelningsstyrelsen inom kronofogdemyndigheterna. Han var också engagerad i dåvarande Älvsborgsdistriktet, som han var ordförande i 1981- 1983. Ordförande var han också i avdelningsstyrelsen 1990-1998. Hans gedigna teknikintresse gjorde att avdelningen låg i frontlinjen när det gällde att utnyttja den moderna tekniken. Sedan 1991 har Tommy axlat uppdraget som förbundets revisor, ett uppdrag som han nu har valt att lämna. ST har haft stor glädje av hans noggrannhet, analytiska förmåga och fackliga kompetens. Inger Forsberg, LINKÖPING, Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) Inger Forsberg har varit fackligt aktiv sedan i början av 1980-talet inom Väg- och transportforskningsinstitutet. Hon började som ersättare, blev ledamot i avdelningsstyrelsen, därefter studieorganisatör och kassör. Sedan tio år är hon ordförande i avdelningen. Hon har även engagerat sig i E-distriktet sedan mitten av 1990-talet. Jämställdhet är en av Ingers fackliga hjärtefrågor. På centralt håll har hon varit ST:s representant i Svenska Ingenjörssamfundet (ISF). På sin fritid är hon engagerad i Röda Korset, tycker om att motionera och umgås med barnbarnen. Monica Jander, ÖREBRO, kriminalvårdsmyndigheten Monica Jander började sin fackliga bana 1989 som ersättare. Efter ett år blev hon kassör - ett uppdrag hon har axlat ansvarsfullt genom åren. De fackliga kamraterna beskriver henne som ordningsam på ett markant sätt och säger att hon har god kontroll över pengarna. Nu har Monica andra planer; hon ska gå i pension på halvtid, något som hon valt för att få mer tid över till familj och stugan på västkusten. Det innebär att hon kommer att sluta som kassör vid nästa ombudsmöte 2004. Ann Sjöberg, STOCKHOLM, Riksgäldskontoret Ann Sjöberg har arbetat på Riksgäldskontoret sedan 1962. Under många år har hon också varit fackligt aktiv och tagit på sig flera uppdrag. Hon har varit både ordförande och vice ordförande i avdelningen. Fackliga hjärtefrågor är rättvisefrågor och jämställdhetsfrågor. En annan sak Ann värnar om är informationen till medlemmarna. Hennes fackliga kamrater beskriver henne som positivt nyfiken, vänfast och omtänksam. På fritiden är Anns stora intresse lantstället på Tvärnö, där hon gärna samlar familj och vänner. Ett annat intresse är nyckelpigor. Hon lär ha en stor samling nyckelpigor på sitt tjänsterum. Nyckelpigan är nämligen logotypen på Premieobligationerna, som hon arbetar med. Marianne Wärngård, STOCKHOLM, Riksgäldskontoret Marianne Wärngård kom till Riksgäldskontoret 1983 och har till och från tagit på sig fackliga uppdrag i avdelningsstyrelsen. Hon har varit både ordförande och vice ordförande. Fackliga hjärtefrågor är rättvisa och jämställdhet - även viktiga frågor i Amnesty, som hon engagerar sig i på fritiden. En gång i världen studerade hon till arkeolog, men det huvudsakliga grävandet pågår numera på kolonilotten. Kina Gustafsson, UPPSALA/STORVRETA, arbetsförmedlingen Kina Gustafsson började jobba på Livsmedelsverket 1976 och kom snabbt in i avdelningsstyrelsen. Hon har haft många uppdrag: ledamot, sekreterare, studieorganisatör och vice ordförande. 1987 började hon jobba inom Arbetsmarknadsverket som arbetsförmedlare. Även här började hon jobba fackligt. Det första uppdraget fick hon 1988 som personalföreträdare i en distriktsarbetsnämnd. Under lång tid var Kina engagerad i Uppsaladistriktet, där hon varit både kassör och ordförande. Hon har också varit ersättare i förbundsstyrelsen. Margaretha Josefsson, HAPARANDA, polismyndigheten Margaretha Josefssons fackliga bana började i Norrbottensektionen inom Polisväsendets Tjänstemannaförening (PTF) 1966 - det som idag är ST:s avdelning inom polisväsendet. I sektionen började hon som ordförande. Därefter axlade hon ansvaret som kassör. Sedan 1995 är hon revisor. Under många år har hon dessutom arbetat för BD-distriktet. På 1970-talet valdes Margaretha till revisorssuppleant i distriktsstyrelsen. Efter några år blev hon kassör för att sedan övergå till posten som sekreterare - ett uppdrag hon fortfarande har kvar. Fritiden tillbringar hon någonstans på en ö, en bra bit ut i havet, där hon har en fritidsstuga. Dit tar hon sig antingen med båt eller scooter. Lars-Olof Nilsson, OSBY/KRISTIANSTAD, skattemyndigheten När skattedelen av ST:s avdelning inom länsstyrelsen slogs ihop med avdelningen för fögderi blev Lars-Olof Nilsson vice ordförande för den nybildade avdelningen inom skattemyndigheterna. Året var 1987. I mer än tio år var han ordförande i avdelningen, ett uppdrag han valde att lämna i våras. Lars-Olof har varit ersättare i förbundsstyrelsen under många år - en ersättare som fått möjligheten att tjänstgöra många gånger. Vid sidan av det fackliga arbetet har han jobbat politiskt i hemkommunen. Nu har han utvidgat uppdraget. Ett uppdrag har han dock kvar i tjänsten. Riksskatteverket har bett honom att titta på nordiska skattefrågor. När Lars-Olof är ledig tycker han om att resa, men inte på vilka charterresor som helst. Långt bort och annorlunda ska målet vara, som Kina och Laos. www.stmf.se/kongress03 På kongresswebben hittar du handlingar, motioner, program, deltagarlista, tal, pressida m m. För mer information, välkommen att kontakta: Margareta Bäck, förbundssekreterare, tel 070-665 51 80 Lena Gennemark Edsbäcker, pressekreterare, tel 070-314 52 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00650/wkr0002.pdf