Sverige betalar inte notan för europeiskt miljösamarbete

Sverige betalar inte notan för europeiskt miljösamarbete Trots att Sverige har varit drivande i EU:s och globala miljöfrågor, underlåter regeringen att betala för Sveriges engagemang i den europeiska organisationen för meteorologiska satelliter, EUMETSAT. Regeringen har valt att låta kostnaderna för miljösamarbetet gå genom SMHI - men utan att ge någon ersättning. SMHI har därför inte kunnat betala de nio miljoner kronor som Sverige är skyldigt att betala. Sverige är ett av få länder som står i skuld till EUMETSAT. Endast Grekland och Turkiet har tidigare underlåtit att betala avgiften. - Pinsamt, anser Lasse Hedin, ordförande i ST inom SMHI. Det här budgetproblemet bör inte drabba SMHI. Medlemsavgifterna är ett svenskt åtagande och SMHI är bara förmedlare av betalningarna. I Svenska Dagbladet den 4 juni i år sa statsminister Göran Persson och miljöminister Lena Sommestad så här om det europeiska miljösamarbetet: "Det är viktigt att Sverige handlar konsekvent för att leva upp till de åtaganden vi har gjort globalt och regionalt, i synnerhet inom EU." - Det går ju inte i linje med att inte betala för miljösamarbetet, konstaterar Lasse Hedin. Regeringen har inte visat några planer på att anvisa medel som räcker för kommande års medlemsavgifter. 2004 kommer medlemsavgiften att uppgå till över 70 miljoner kronor. För mer information, välkommen att kontakta: · Lasse Hedin, ordförande i ST inom SMHI, tel 070-835 23 56 · Lena Gennemark Edsbäcker, pressekreterare, tel 070-314 52 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/18/20030917BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/18/20030917BIT00670/wkr0002.pdf