Uppsägningshot inom polisen

Uppsägningshot inom polisen På flera håll i landet aktualiseras nu hot om uppsägningar av civilanställd personal inom polisen, bl a i Dalarna, Västerbotten och Blekinge län. - De 225 miljoner kronor extra som regeringen och dess stödpartier aviserat om i budgetpropositionen för år 2004 räcker inte för att täcka polisens svarta hål, konstaterar Maj Axelsson, ordförande i ST inom polisen. Polismyndigheten i Västra Götaland har fortfarande inte kompenserats för EU-toppmötet, vilket resulterar i ett underskott på över 230 miljoner kronor. Vissa län har ålagts utvidgad pass- och säkerhetskontroll utan att få ersättning för detta. Sådan är situationen för Södermanlands och Blekinge län. Totalt handlar det om ca 50-60 årsarbetskrafter som berörs i nämnda län. Polisväsendet dras dessutom med ett problem som man delar med flera myndigheter; Statens pensionsverk har lämnat felaktiga prognoser om pensionsutgifterna. För polisväsendets räkning handlar det om merkostnader på 280 miljoner kronor. Totalt beräknas polisväsendets underskott i år till 179 miljoner kronor. För mer information, välkommen att kontakta: · Maj Axelsson, ordförande i ST inom polisväsendet, tel 070-792 84 69 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/16/20030915BIT00860/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/16/20030915BIT00860/wkr0002.pdf