Uppsägningshot på DOMSTOLARNA

Uppsägningshot på domstolarna - De 50 miljoner kronor extra som regeringen och dess stödpartier beviljat Domstolsverket år 2004 räcker inte. Får inte domstolarna mer pengar tvingas de säga upp personal, säger Meijt Cederdahl, ordförande i ST inom Domstolsverket. Domstolsverkets nuvarande underskott uppgår till 70 miljoner kronor. Inom en treårsperiod, inkluderat de 50 nya miljonerna, beräknas underskottet till 125 miljoner kronor. - Eftersom domarna är en personalkategori som det enligt lag är förbjudet att säga upp, något vi dessutom stödjer, kommer nedskärningarna att drabba notarier, domstolssekreterare och övrig personal. För att komma i balans skulle vi behöva säga upp 360 personer, och det är ju fullständigt orimligt. Jag vet inte hur regeringen har tänkt att det här ska gå till. En annan konsekvens som redan drabbat personalen är försämrad kompetensutveckling. Liksom andra statliga myndigheter har Domstolsverket inte fått ersättning för de årliga pris- och löneökningarna. För mer information, välkommen att kontakta: · Meijt Cederdahl, ordförande i ST inom Domstolsverket, tel 070-300 18 70 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/16/20030915BIT00870/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/16/20030915BIT00870/wkr0002.pdf