Dödläge i pensionsförhandlingar inom Försäkringskassan - ST ställer krav på jämställdhetsministern

DÖDLÄGE I PENSIONSFÖRHANDLINGAR INOM FÖRSÄKRINGSKASSAN - ST STÄLLER KRAV PÅ JÄMSTÄLLDHETSMINISTERN (bifogar "gammalt" pressmeddelande och avtalsinformation som bakgrund) - VI ÄR BESTÖRTA - DET ÄR FULLKOMLIGT OBEGRIPLIGT! säger Siv Norlin, ordförande för ST inom försäkringskassorna. - Så här kan det aldrig ha varit meningen att jämställdhetslagen ska kunna slå! Enskilda kvinnor ska aldrig behöva betala för att uppnå jämställdhet. Nu måste regeringen via sin jämställdhetsminister och vice statsminister Margareta Winberg ta sitt ansvar, kräver ST:s förbundsordförande Annette Carnhede. Försäkringskasseförbundets styrelse har precis avslutat sitt sammanträde och har låtit meddela att det inte finns något utrymme för fortsatta förhandlingar - detta efter att ST klart sagt nej till FKF:s slutbud i den delen som säger att 5 500 kvinnor ur egen ficka ska behöva betala 1 200 mäns förbättrade pensionsvillkor. Dessutom vill arbetsgivaren att kvinnorna ska betala för att det nya pensionsavtalet ska uppnå samma värde som det gamla. - Vi hade hoppats på fortsatta förhandlingar, säger Siv Norlin. - Det FKF kallar slutbud är inget som ST kan acceptera! Medlemmarna har redan hört av sig i massprotester. Männen ska självklart få samma villkor som kvinnorna, men inte på bekostnad av kvinnorna som för en gångs skull har bättre villkor. Det är våra medlemmar väldigt tydliga med. För mer information, välkommen att kontakta: Annette Carnhede, ST:s förbundsordförande, tel 070-641 12 15 · Siv Norlin, ordförande för ST inom försäkringskassorna, tel 070- 662 12 93 · Lennart Engquist, förhandlande ombudsman, tel 070-681 19 23 TIDIGARE PRESSMEDDELANDE Förhandlingar om nytt pensionsavtal inom försäkringskassorna NEJ till bud - ST vägrar acceptera att kvinnor ensamma tvingas betala nytt pensionsavtal - Vi kan inte på allvar tro att detta är arbetsgivarens definitiva slutbud! Vi vill fortsätta att förhandla, säger Annette Carnhede, ST:s förbundsordförande. För att 1 200 män ska få förbättrade villkor och för att alla ska få behålla nuvarande pensionsnivå, vill Försäkringskasseförbundet (FKF) och Arbetsgivarverket införa försämringar för 5 500 kvinnor. - Männen ska självklart få samma villkor och pensionsnivån ska behållas, men inte på bekostnad av kvinnorna, som i det här fallet för en gångs skull har bättre villkor! konstaterar Annette Carnhede. - Det talas aldrig om att män ska betala för kvinnors höjda löner. I det här fallet blir den direkta effekten att kvinnor tvingas betala mäns förbättrade pensionsvillkor, säger Siv Norlin, ordförande för ST inom försäkringskassorna. KORT Bakgrund 1991 träffades ett nytt pensionsavtal för de anställda på landets försäkringskassor. Det ersatte ett avtal som gav kvinnor rätt att gå i pension vid 60-63 års ålder. Mäns pensionsålder var 65-66 år. Orsaken härrör från tiden då kvinnor hade avsevärt lägre löner, s k kvinnolöner. Än idag "leder" männen löneligan inom försäkringskassorna. Det nya pensionsavtalet 1991 försökte rätta till skillnaden i pensionsålder genom en övergångsbestämmelse för kvinnorna. Denna vill nu arbetsgivaren försämra i ett nytt, avgiftsbaserat pensionsavtal, i väsentliga delar överensstämmande med det nya avgiftsbaserade pensionsavtalet inom staten, PA 03. 2002 gjordes en anmälan till Jämo. Både Jämo:s och ST:s jurister anser att övergångsbestämmelsen är könsdiskriminerande. Jämo har gett parterna i uppdrag att ta bort könsdiskrimineringen i avtalet. Not: den 1 januari 2003 gick Försäkringsanställdas förbund (FF) och ST samman till ett förbund. DETALJERAD Information om pensionsförhandlingarna Den 30 april mottog ST:s förhandlare ett definitivt slutbud i förhandlingarna om ett nytt pensionsavtal. Budet ser i huvudsak ut så här: Vi erbjuds ett nytt pensionsavtal PAF-03 som i alla väsentliga delar ser ut som det gör på staten. Det innebär en övergång till ett premiepensionssystem där en premie avsätts till tjänstepensionen på 2,3 % och en premie avsätts till KÅPAN på 1,9 % från 2004 och 2,0 % från 2005. Budet innehåller också ett förslag till delpensionsavtal som är identiskt med det som gäller på det statliga området. Vad gäller övergångsbestämmelserna har som bekant en anmälan gjorts till JÄMO om att dessa regler är könsdiskriminerande. JÄMO anser att så är fallet och det gör också ST:s jurister. I slutbudet från arbetsgivaren innebär detta att männen som uppfyller villkoren, fortsättningsvis skall omfattas av regelverket på samma sätt som kvinnorna. I nuvarande övergångsbestämmelser gäller att de kvinnor som var anställda 1991 och som då var 28 år d v s födda 1963 har rätt att sluta när de vill mellan 60 och 65 år, och då erhålla en pension, fram tills dessa att man går i ålderspension, på minst 65 %. I arbetsgivarens slutbud föreslås att endast de, såväl män som kvinnor, som är födda 1946 och tidigare behåller oförändrade villkor. De som är födda 1947 - 1954 får möjlighet att sluta vid 61 års ålder medan de som är födda 1955 och senare inte längre har rätt att sluta tidigare. En klausul skrivs dessutom in i avtalet som ger arbetsgivaren möjlighet att besluta, att den som uppfyller villkoren och som är född 1947 - 1954 kan få avgå med ålderspension vid 60. Slutbudet har nu diskuterats i ST, först i ST-FK:s förhandlingsdelegation och sedan i ST:s förbundsstyrelse 13 maj. ST:s reaktion som kommer att överlämnas till arbetsgivaren i morgon fredag innebär att vi accepterar pensionsavtalet men förkastar arbetsgivarens förslag till nya övergångsbestämmelser. Det innebär emellertid också att vi inte accepterar detta som ett slutbud utan att vi förutsätter fortsatta förhandlingar vad gäller övergångsbestämmelserna. Skälet till förkastandet av förslaget till övergångsbestämmelserna är att kvinnorna får betala ett allt för högt pris. ST:s grundläggande uppfattning är att diskriminering, som i detta fall, ska rättas till genom att den diskriminerade gruppen ska ges samma förmåner som den gynnade gruppen. Utöver att betala för att ge männen samma villkor, försämras övergångsbestämmelserna ytterligare genom att de också måste betala en höjning av premien till KÅPAN från den av arbetsgivaren tidigare föreslagna nivån 1,6 till den i slutbudet föreslagna 1,9/2,0 %. Denna premienivå är den vi måste ha för att åtminstone tillförsäkra medlemmarna samma nivå på pensionen som i nuvarande avtal. Sammanfattningsvis innebär slutbudet att ca 5 500 kvinnor får försämrade villkor för att dels ge ca 1 200 män förbättrade villkor, dels höja premien till samtliga för att säkerställa att alla får åtminstone samma pensionsnivå som idag. Vad som kommer att ske nu kan vi med exakthet inte förutsäga. Vi kommer som tidigare sagts överlämna vår reaktion till arbetsgivaren fredag 16 maj. Det är sedan deras uppgift att reagera. Det kan tilläggas att SACO accepterat arbetsgivarens slutbud. ST arbetar nu, genom olika typer av kontakter, med att få till stånd fortsatta förhandlingar. Kontakter har tagits med media. Följande är saxat ur det pressmeddelande som går ut i morgon i samband med att vi överlämnar vår reaktion. " Det talas aldrig om att män skall betala för kvinnors höjda löner. I det här fallet blir den direkta effekten att kvinnor får betala männens bättre pensionsvillkor". ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/21/20030521BIT01220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/21/20030521BIT01220/wkr0002.pdf