Medlemsstödet stärks: ST storsatsar på arbetsplatsombuden

Medlemsstödet stärks ST storsatsar på arbetsplatsombuden 950 utbildningstillfällen för nya arbetsplatsombud - det är resultatet hittills i år, då ST påbörjat en skräddarsydd storsatsning för att stärka arbetsplatsombuden, d v s de fackligt förtroendevalda närmast arbetsplatsen och medlemmarna. Totalt har ST ca 5 000 arbetsplatsombud. Utbildningssatsningen innebär att alla nya arbetsplatsombud inom ett år ska ha genomgått en skräddarsydd utbildning i tre steg. Ungefär 1 500 personer beräknas utbildas varje år. Avsikten är att i ännu högre grad stärka stödet för medlemmarna ute på arbetsplatserna. Förutom satsningen på ST:s arbetsplatsombud, sker även utbildning av andra fackliga ombud. Totalt hölls över 3 000 utbildningstillfällen, nedbrutet på person, år 2002. 2002: antal utbildningstillfällen (per person) i kurser om Arbetsmiljö över 1 200 Pensioner över 330 Lön över 200 Karriärplanering över 170 (m fl kurser) För mer information, välkommen att kontakta: · Ilkka Pärssinen, bitr. kanslichef, tel 070-665 51 27 ST är fackförbundet för anställda i statliga myndigheter, verk, bolag, statsunderstödda stiftelser och försäkringskassor. ST har ca 100 000 medlemmar. www.stmf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/01/20030627BIT00530/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/01/20030627BIT00530/wkr0002.pdf