Teracom lämnar förhandlingsbordet

Report this content

180 sägs upp Teracom lämnar förhandlingsbordet Igår kväll lämnade Teracom ensidigt förhandlingarna med de lokala fackliga organisationerna för ST, SEKO och CF om sparpaketet på 150 miljoner kronor. Teracom vill säga upp 180 anställda och koncentrera verksamheten genom att omlokalisera och nyanställa 55 personer i Stockholm och Sundsvall. Hårdast drabbas verksamheten inom radio och TV i Luleå, Karlstad och Göteborg. - Hela förhandlingsprocessen har präglats av stor ovilja från företagsledningens sida, säger John-Olof Blomkvist, STs ordförande på Teracom. Vi har hela tiden haft en gemensam ambition att arbeta för Teracoms och personalens bästa. Vi vill inte, i detta ekonomiska läge, genomföra åtgärder som underminerar besparingarna. Under våren presenterade Teracom ett sparpaket för styrelsen, ägarna och slutligen medarbetarna och facken. De fackliga organisationerna har inte fått påverka utformningen av sparprogrammet utan har enbart fått information. - Underlaget saknar det analysmaterial som krävs för att vi ska kunna bedöma sparåtgärdernas effekt på ekonomin och verksamheten. Vi anlitade då en arbetstagarkonsult för en separat utredning, säger John-Olof Blomkvist. I rapporten visade arbetstagarkonsulten på ett antal alternativa åtgärder som åstadkommer de angivna sparmålen till en lägre kostnad och med betydligt mildare konsekvenser för de anställda. Teracom avvisar förslagen och framhärdar att ursprungsförslaget ska gälla i sin helhet. Trots att facken har krävt att få kompletterande material, bl a en konsekvensanalys av åtgärdspaketet, affärsplaner för rundradion och långsiktiga strategier för moderbolaget, har Teracom vägrat att ta fram ett sådant underlag. Istället har nu Teracom ensidigt valt att lämna förhandlingarna. - Nu tvingas vi gå vidare till en central förhandling, och det kommer att ta längre tid, vilket är mycket olyckligt, säger John-Olof Blomkvist, som också hoppas på ett politiskt stöd. - Nu när valet är över hoppas vi att staten i egenskap av ägare förändrar förutsättningarna för att trygga Teracoms utveckling för framtiden. För mer information, välkommen att kontakta: John-Olof Blomkvist, STs ordförande på Teracom, tel 070-871 22 50 Nils-Erik Sundstedt, ST, Malmö/Syd, tel 070-814 18 64 Leif Sandén, ST, Göteborg/Väst, tel 070-876 50 27 Martin Litnäs, ST, Stockholm/Öst, tel 070-881 17 14 Kennerth Björklund, ST, Karlstad, tel 070-891 37 15 Stig-Arne Celin, ST, Sundsvall/Mitt, tel 070-343 14 22 Kent Pantzare, ST, Luleå/Nord, tel 070-225 64 22 Anette Hägg, ST, Luleå/Nord, tel 070-601 96 34 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/10/20021010BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/10/20021010BIT00500/wkr0002.pdf