Stayble Therapeutics offentliggör halvårsrapport 2024

Stayble Therapeutics AB ("Stayble" eller "Bolaget") offentliggör härmed halvårsrapport för 2024. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på Bolagets hemsida, www.staybletherapeutics.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/. Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Väsentliga händelser under andra kvartalet (april-juni 2024)

• I april meddelades att Bolagets vetenskapliga abstract gällande behandlingskonceptet mot diskbråck har accepterats för en posterpresentation vid International Society for the Study of the Lumbar Spine (ISSLS) årliga möte i Milano, Italien.
  • I juni genomförde Bolaget en riktad emission av sammanlagt 4 000 000 units, där varje unit består av tre nyemitterade aktier och två teckningsoptioner av serie TO2 i Bolaget, motsvarande totalt 12 000 000 aktier och 8 000 000 teckningsoptioner. Genom den riktade emissionen tillfördes Bolaget ca 2,8 miljoner kronor efter avdrag för transaktionskostnader.
  • I juni meddelades att Bolaget nådde rekryteringsmålet i den pågående fas 1b studien genom att minst 18 patienter genomfört sitt tremånadersbesök. Totalt genomförde 24 patienter besöket. All väsentliga data för att utvärdera studiens primära parametrar har därmed säkrats. Bolaget presenterade även interimsresultat. Utvärderingen av de blindade resultaten från tremånadersuppföljningen visade på säkerhet och tolerabilitet hos både STA363 och placebo (primärt studiemål). Patienterna kommer att följas fram till de genomfört sitt sexmånadersbesök.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• I juli meddelade Bolaget att Erik Kullgren har utsetts till ny CFO med tillträde den 1 augusti 2024.

Perioden 1 januari – 30 juni 2024

• Rörelsens kostnader uppgick till 7 617 (10 642) KSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -7 250 (-10 636) KSEK
  • Periodens resultat uppgick till -7 069 (-10 406) KSEK

Perioden 1 april – 30 juni 2024

• Rörelsens kostnader uppgick till 3 709 (6 871) KSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -3 351 (-6 870) KSEK
  • Periodens resultat uppgick till -3 435 (-6 664) KSEK

Finansiell information och kommentar

Inga ytterligare kommentarer

VD kommentar

Vår kliniska studie fortsätter helt enligt plan och vi har under andra kvartalet bland annat stärkt vår finansiella position genom en riktad emission utan rabatt och presenterat interimsdata som ökar sannolikheten för positiva resultat i vår pågående kliniska fas 1b-studie. Studien utvärderar vår läkemedelskandidat STA363 i patienter med smärta orsakad av diskbråck. Nu är vi på väg in i den mest spännande fasen – slutfasen av studien – med de sista patientuppföljningarna på gång och resultat som väntas under Q4.

Interimsdata i den pågående fas 1b-studien ökar sannolikheten för positiva studieresultat

Under perioden har vi presenterat interimsdata från tremånadersuppföljningen av samtliga patienter. Data visar att vår läkemedelskandidat STA363 vid tre månader har god säkerhet och inga varaktiga biverkningar har observerats vilket stärker vår förhoppning om att kunna presentera positiva resultat vad gäller det primära målet i fas 1b-studien som är att påvisa säkerhet och tolerabilitet.

Slutfas inledd i fas 1b-studien

Patientuppföljningen fortskrider enligt plan, och vi närmar oss nu tidpunkten där samtliga patienter har genomfört sitt sista besök, inklusive smärtskattning och magnetkameraundersökning. En mer detaljerad tidsplan kommer att presenteras när den sista patienten har genomfört sitt sista besök. Som tidigare kommunicerats förväntas resultaten inklusive intressanta data gällande smärtskattning och magnetkameraundersökning presenteras under Q4 i år.

Säkrad finansiering

I en utmanande marknad är vi stolta över att ha säkrat fortsatt finansiering genom en riktad emission utan rabatt. Medlen från emissionen ger Stayble goda förutsättningar att fullt fokusera på att leverera de kommande resultaten från fas 1b-studien och att på bästa sätt förbereda oss inför partnerskapsdiskussioner i slutet av året och början av 2025.

En spännande höst

Jag ser fram emot en spännande höst för Stayble och att aktivt arbeta för att öka medvetenheten om hur vi kan förändra framtida behandlingar av diskbråckssmärta. Jag vill passa på och tacka våra befintliga och nya aktieägare för ert stöd till vår spännande utveckling och för att ni vill vara med på resan mot en helt ny behandling för patienter med diskbråckssmärta.

Göteborg den 20 augusti 2024

Andreas Gerward, VD

Denna information är sådan information som Stayble Therapeutics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 augusti 2024.

Stayble är ett kliniskt läkemedelsbolag som utvecklar injektionsbehandlingen STA363 mot kroniskt diskbråck (LDH). Staybles vision är att kunna erbjuda patienter en enkel och effektiv behandling som angriper den underliggande orsaken patientens kroniska smärta och ger varaktig smärtlindring och ökad fysisk funktion. Behandlingen riktar sig till patienter som inte blir hjälpta av sjukgymnastik och smärtstillande preparat och är en singelinjektion som beräknas kvarstå hela livet och kräver minimal rehabilitering. Efter övertygande data från tidigare prekliniska och kliniska studier (fas 1b och 2b) inom degenerativ disksjukdom, vilka visar på en volymminskning av diskarna genomför Bolaget just nu en fas 1b-studien för behandling av diskbråck.

Bolagets Certified Adviser är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.