• Staytion/

Mode on demand en hållbar väg för Göteborgsvarumärket Staytion – ställer ut på Fashion Week Trade

Report this content

Modeindustrin är en de värsta i miljöbovarna och står för upp till 10 procent av de globala växthusgaserna. Branschen kämpar för att sänka sina klimatutsläpp men ändå fortsätter ”fast fashion” som bygger på billig tillverkning och kortlivad användning av plagg att öka. Varumärket Staytion går mot strömmen och fokuserar på tillverkning i Sverige on demand. Staytion deltar på Fashion Week Trade 8 – 10 februari i Nacka.

”Hållbart mode innebär så många olika saker och det krävs att vi producenter tar vårt ansvar. På Staytion tror vi att en väg att gå, är att skapa klassiska plagg av bra material som håller från säsong till säsong. Till våra plagg använder vi bara left over fabrics och vi syr allt lokalt i vår egen fabrik, Göteborgs Syfabrik, vilket innebär en stor vinst för miljön med kortare och bättre transporter”, säger Pia Ekman.

Något som också skiljer Staytion från många andra varumärken är att de jobbar on demand. Ett arbetssätt som skapar större valmöjligheter och en känsla av exklusivitet för kunden samt färre antal kläder på lager för butiken.

”På vår hemsida har kunden möjlighet att beställa en kappa i S, M eller L. Men man kan också välja mellan tre olika ärmlängder. I förlängningen kommer vi också låta kunden få välja längd på kappan. När beställningen är gjord skär vi till och syr vi upp plagget. Den andra varianten är att en butik köper in en modell i två olika storlekar som kunden kan prova och beställer därefter den storlek som önskas. Butiken behöver aldrig köpa på sig stora lager utan kan beställa ett litet antal plagg som man vet att man kommer sälja, vilket är en enorm fördel ur en ekonomisk synvinkel men också ur ett miljömässigt perspektiv”, säger Maria Stahre Krupa.

Länk till senaste kollektionen: https://www.staytion.se/2021-2022-coat-collection/

Fashion Week Trade
Fashion Week Trade pågår mellan 8-10 februari.
Augustendalsvägen 7, Nacka strand.

Monter: 228
Öppettider: 9.00-18.00
Anmälan görs här: https://fashion-week-trade-1-2022.confetti.events/

VÄLKOMNA!

För mer information, v.v. kontakta:

Maria Stahre Krupa
Kund- och kommunikationsansvarig
maria@goteborgssyfabrik.se

+46 706 55 05 39

Pia Ekman
pia@goteborgssyfabrik.se
+46 738 99 25 23

Om Staytion
2016 startade Pia Ekman och Maria Stahre Krupa Göteborgs Syfabrik AB, som arbetar med sömnad och mönsterkonstruktion i Hovås i västra Göteborg. Under 2021 startades Staytion - ett eget varumärke med fokus på hållbart mode. Kläderna beställs och säljs via egna hemsidan men också till butiker. Alla plagg designas och sys i Hovås. www.staytion.se

Pia Ekman: Har lång och gedigen erfarenhet från branschen. Gesällbrev i klänningssömnad och utbildad direktris.

Maria Stahre Krupa: Art Director med en bakgrund som egen företagare inom kommunikation och design i 20 år.

Bild 1: Pia Ekman och Maria Stahre Krupa; Foto: ©Niklas Maupoix
Bild 2: Ull-/cashmere-plagg av left over fabrics.  Foto: ©Niklas Maupoix

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Hållbart mode innebär så många olika saker och det krävs att vi producenter tar vårt ansvar. På Staytion tror vi att en väg att gå, är att skapa klassiska plagg av bra material som håller från säsong till säsong. Till våra plagg använder vi bara left over fabrics och vi syr allt lokalt i vår egen fabrik, Göteborgs Syfabrik, vilket innebär en stor vinst för miljön med kortare och bättre transporter.
, säger Pia Ekman.
På vår hemsida har kunden möjlighet att beställa en kappa i S, M eller L. Men man kan också välja mellan tre olika ärmlängder. I förlängningen kommer vi också låta kunden få välja längd på kappan. När beställningen är gjord skär vi till och syr vi upp plagget. Den andra varianten är att en butik köper in en modell i två olika storlekar som kunden kan prova och beställer därefter den storlek som önskas. Butiken behöver aldrig köpa på sig stora lager utan kan beställa ett litet antal plagg som man vet att man kommer sälja, vilket är en enorm fördel ur en ekonomisk synvinkel men också ur ett miljömässigt perspektiv.
säger Maria Stahre Krupa.