Ny webbstandard för e-handel: Steelscreen lanserar Metal XML

Ny webbstandard för e-handel Steelscreen lanserar Metal XML Steelscreen (www.steelscreen.com) lanserar den enda globala och öppna standarden för handel av stål och metaller, Metal XML (1.0). Den nya standarden gör det möjligt för köpare och säljare att fullt ut integrera sina ERP-system med Steelscreens marknadsplats. Över 300 företag har bidragit till utvecklingen av Metal XML. Den nya standarden har haft ett brett stöd i branschen sedan projektet offentliggjordes för ett år sedan. Bland de företag som har registrerat sig för att använda Metal XML finns flera av världens största stålföretag och ledande marknadsplatser för handel av stålprodukter som exempelvis e- STEEL, iSteelAsia och MetalSite. Slutanvändare av stålprodukter som Shell, Michelin, konsultfirmor som Boston Consulting Group och Andersen Consulting, IT-företag som Mirosoft, GE Information Services och Oracle har registrerat sig som användare av den nya standarden. Under året har intresserade partners kunnat delta i utvecklingen av standarden online på webbplatsen www.metal-xml.org. - Vårt mål har varit att skapa ett skräddarsytt verktyg för metallindustrin som kompletterar EDI-systemen samtidigt som det skapar nya möjligheter för integration som saknas idag. Vi har tagit fram Metal XML som en del i den unika integrationslösning som vi erbjuder våra medlemmar. Vi samarbetar också med några av de bästa aktörerna inom XML-integration, exempelvis WebMethods, säger Anders Tholén, teknisk chef på Steelscreen. Metal XML täcker hela arbetsflödet mellan köpare och säljare som dokumentation vid design, metallspecifikationer, lagernivåer, förfrågningar, offerter, order, orderstatus, fraktsedlar, fakturor och materialcertifikat. Det senare är särskilt viktigt för att säkerställa spårbarhet av metallprodukter från dess ursprungliga produktion hela vägen till slutprodukt. Sådana sökningar sker ofta flera år efter genomförd transaktion/produktion. Innan Metal XML innebar det ett omfattande, kostsamt och dyrt sökande i pappersdokumentation. - Metal XML är en öppen standard och vårt nästa steg är att starta en oberoende, självfinansierad organisation som vidareutvecklar den. Alla registrerade Metal XML användare kommer inom några veckor att bli inbjudna att delta i detta nästa steg, säger Anders Tholén. Metal XML kan integreras med företags ERP-system genom att använda befintliga integrationspaket från företag som WebMethods, NetFish Technologies och OnDisplay. - Att utveckla en enhetlig XML standard för metallindustrin är nödvändigt för att sänka integrationskostnaderna och för att få ett brett stöd från branschen. Vi välkomnar de integrationsmöjligheter som Metal XML- initiativet för med sig, säger Marcos Gonzalez Flower, Director of Strategy and Planning, WebMethods Europe. Steelscreen (www.steelscreen.com) är den enda oberoende europeiska marknadsplatsen på Internet för stål och metallprodukter. Företaget bedriver ingen egen handel, utan verkar som en informationsförmedlare och tjänsteleverantör för aktörer inom metallindustrin. Tjänstens användare drar fördel av lägre kostnader, förbättrad marknadstäckning, förenklade rutiner, bättre marknadsöversikt och transparens, samt en rad nya tjänster för att underlätta försäljning och inköp. Steelscreen har kontor i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien och siten finns tillgänglig på tio olika språk. Steelscreen står bakom och utvecklar Metal-XML (www.metal-XML.org) - den öppna industristandarden för metallkommunikation med syfte att förenkla integration mellan metallindustrins aktörer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT00530/bit0002.pdf