Report this content

Steelscreen rekryterar ledande journalister till att utveckla daglig nyhetstjänst Steelscreen (www.steelscreen.com) har anställt två ledande metalljournalister för att utveckla en daglig nyhetstjänst med namnet Steelscreen News. Roger Manser, tidigare chefredaktör vid SteelWeek, och Monica Higuera, tidigare ställföreträdande redaktör vid SteelWeek, började arbeta hos Steelscreen i början av augusti. Steelscreen är metallindustrins enda oberoende europeiska marknadsplats på Internet. Steelscreen News ska tillhandahålla både opartiska och aktuella nyhets- sammanfattningar om branschen och marknadsrapporter inom ett bredare område. "Att erbjuda opartiska nyheter och information är en viktig funktion på en oberoende e-marknadsplats som Steelscreen," säger företagets VD David Schelin. "I mars blev Reuters en av Steelscreens ägare och sedan dess har de varit en viktig partner som hjälpt oss att utveckla vår nyhetstjänst." "Den består för närvarande av dagliga nyheter från Steelscreen News, ett urval från Metal Bulletin samt råvarunyheter från nyhetsbyrån Bridge. Inom en snar framtid ska vi också tillhandahålla industrinyheter direkt från Reuters," säger David Schelin. Båda reportrarna är erfarna industrijournalister och Roger Manser har mer än 20 års erfarenhet från bevakning av kemi- och stålindustrin. De senaste fem åren har han arbetat som chefredaktör vid SteelWeek, som under Mansers tid har blivit ett av industrin mycket uppskattat nyhetsbrev både i Öst- och Västeuropa. Monica Higuera har samarbetat med Roger Manser vid SteelWeek under de senaste två och ett halvt åren. "Till en början kommer nyheterna att inriktas på stål, rostfritt stål och aluminium, men vi planerar att utveckla verksamheten både på bredden och djupet och anställa mer personal före årets slut." Steelscreen News finns redan nu tillgänglig för alla besökare på www.steelscreen.com. Steelscreen är den enda oberoende europeiska marknadsplatsen på Internet för stål och metallprodukter. Företaget bedriver ingen egen handel, utan verkar som en informationsförmedlare och tjänsteleverantör för aktörer inom metallindustrin. Tjänstens användare drar fördel av lägre kostnader, förbättrad marknadstäckning, förenklade rutiner, bättre marknadsöversikt och transparens, samt en rad nya tjänster för att underlätta försäljning och inköp. Steelscreen har kontor i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien och siten finns tillgänglig på tio olika språk. Steelscreen står bakom och utvecklar Metal-XML (www.metal-XML.org) - den öppna industristandarden för metallkommunikation med syfte att förenkla integration mellan metallindustrins aktörer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/12/20000912BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/12/20000912BIT00490/bit0002.pdf