Steelscreen säkrar ny finansiering och lanserar nytt verksamhetsområde som teknikleverantör Steelscreen (www.steelscreen.com), den europeiska marknadsplatsen för metallprodukter, har säkrat ny finansiering från Reuters, Techbank och Prime Technology Ventures. Samtidigt lanserar företaget ett nytt verksamhetsområde - teknikleverantör av kundspecifika e-handelssystem för metallindustrin. - CTN, Corporate Trade Net, som vi kallar vår nya produkt, är inte bara en lönsam affär i sig själv utan stärker också vår kärnverksamhet som den europeiska oberoende marknadsplatsen. Finansieringen vi har fått in är tillräcklig för att vi ska nå lönsamhet, säger David Schelin, VD Steelscreen. CTN är resultatet av Steelscreens verksamhet att etablera kundanpassade e- handelslösningar för metallindustrin. - Sedan vi lanserade vår marknadsplats har vi fått ett stort antal förfrågningar från företag i metallindustrin om att köpa licens till vår tekniska plattform. Vi har nu vidareutvecklat mjukvaran och dess integrationsmöjligheter för att kunna göra just det. Vi är nu en av de få som kan leverera en dokumenterat fungerande e-handelslösning speciellt anpassad för metallindustrin, och detta till ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger David Schelin. För att kunna tillhandahålla två produktlinjer - den oberoende marknadsplatsen och CTN - anpassar Steelscreen sin organisation. - För att kunna säkerställa leverans av implementeringsprojekt av den tekniska plattformen har vi redan påbörjat en omorganisation. Detta innebär att vi är tvungna att låta några av våra anställda lämna företaget samtidigt som vi ökar vår fokusering på teknisk kompetens. Vi utvecklar även partnerskap med externa IT-företag för att utöka vår tekniska kapacitet, sager David Schelin. Steelscreen (www.steelscreen.com) är den europeiska marknadsplatsen för metallprodukter. Företaget erbjuder den enda oberoende marknadsplatsen för kolstål, rostfritt stål och aluminium. Företaget bedriver ingen egen handel, utan verkar som en informationsförmedlare och tjänsteleverantör för aktörer inom metallindustrin. Tjänstens användare drar fördel av lägre kostnader, förbättrad marknadstäckning, förenklade rutiner och bättre marknadsöversikt, samt en rad nya tjänster för att underlätta försäljning och inköp. Steelscreen har kontor i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Danmark och Polen och siten finns tillgänglig på tio olika språk. Steelscreen står bakom och utvecklar Metal-XML (www.metal-XML.org) - den öppna industristandarden för metallkommunikation med syfte att förenkla integration mellan metallindustrins aktörer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT01090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT01090/bit0002.pdf