Steelscreen visar stark tillväxt i metallhandel på B2B-marknadsplats

Steelscreen visar stark tillväxt i metallhandel på B2B-marknadsplats Steelscreen (www.steelscreen.com), metallindustrins enda oberoende marknadsplats på Internet, presenterar idag resultatet av första halvårets verksamhet. Siffrorna visar att Steelscreen är europaledande i utvecklingen av metallhandel på Internet mellan företag. Över 700 medlemmar har nu lösenordsskyddad tillgång till handeln med stål, rostfritt stål och aluminium hos Steelscreen. Fram till början av augusti 2000 hade metalltransaktioner för @ 2,3 miljoner genomförts och Steelscreens medlemmar har kontrakterat sig för ytterligare @ 25 miljoner via siten. För närvarande finns förfrågningar och produkterbjudanden till ett sammanlagt värde av @ 110 miljoner tillgängliga på Steelscreens e-marknadsplats. Steelscreen har ett utbud på över 28 000 olika produkter av stål, rostfritt stål och aluminium. Redan nu sker handel inom samtliga produktområden. Halvårsresultatet gör oss till Europas ledande oberoende B2B-marknadsplats. Det är ytterligare ett bevis på att allt spännande som sker inom näthandel inte nödvändigtvis måste komma från andra sidan Atlanten, säger Steelscreens VD David Schelin. På bara ett halvår har vi öppnat kontor i sex länder och startat en handelssajt på tio olika språk, med olika valutor och nationella metallstandarder. Vi fortsätter att utöka och förbättra kvaliteten både vad gäller tjänster och geografisk räckvidd. Jag är otroligt nöjd med det positiva mottagandet som vi fått från marknaden. Bland annat märks det på den fortsatta tillväxten i handelsvolym på vår marknadsplats. Det finns givetvis mycket kvar att göra, men det här är en fantastisk start och visar på den oberoende marknadsplatsens bärkraft, fortsätter David Schelin. En rad olika tjänster som underlättar inköp och försäljning av metaller integreras nu på siten. Användarna kommer att få tillgång till en rad kompletterande tjänster från ledande pan-europeiska samarbetspartners inom metallindustrin, däribland metallmäklare, banker, logistikföretag, försäkringsbolag, analys- och inspektionsföretag samt nyhetsbyråer. Bland Steelscreens samarbetspartners kan nämnas ABN AMRO, Allgemeine Kreditversicherung, Coface Group, Deutsche Bank, E D & F Man International, NCM Group, Royal Bank of Scotland, SEB Group och SGS Group. Fler tjänsteföretag med särskild anknytning till metallindustrin, kommer att läggas till under de kommande månaderna. Steelscreen är den enda oberoende europeiska marknadsplatsen på Internet för stål och metallprodukter. Företaget bedriver ingen egen handel, utan verkar som en informationsförmedlare och tjänsteleverantör för aktörer inom metallindustrin. Tjänstens användare drar fördel av lägre kostnader, förbättrad marknadstäckning, förenklade rutiner, bättre marknadsöversikt och transparens, samt en rad nya tjänster för att underlätta försäljning och inköp. Steelscreen har kontor i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien och siten finns tillgänglig på tio olika språk. Steelscreen står bakom och utvecklar Metal-XML (www.metal-XML.org) - den öppna industristandarden för metallkommunikation med syfte att förenkla integration mellan metallindustrins aktörer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/29/20000828BIT01260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/29/20000828BIT01260/bit0002.pdf