Designtorget och Granit stärker Emporias utbud av butiker för hem och inredning ytterligare

När det under våren öppnas ytterligare två nya butiker på Emporia - Designtorgets sjätte butik i Sverige och Granits trettioandra butik i Norden - innebär detta att ytterligare två hem- och inredningsbutiker kan erbjuda sina produkter till Emporias över sju miljoner besökare årligen.

"Vi är stolta och glada över det intresse som hem- och inredningskoncept visar Steen & Ström och Emporia och vi noterar att flera koncept med stark online försäljning väljer fysisk etablering för ett erbjuda ett skyltfönster där kunderna finns. Söker du produkter för hem- och inredning finner du, i och med öppnandet av Designtorget och Granit under våren, ett ännu bredare utbud än innan", säger Christian Brewaeys, Head of Leasing på Steen & Ström.

Sedan tidigare finns följande butiker inom hem- och inredning på Emporia: BlomoBox, Cervera, Clas Ohlsson, Designtorget, Dyson, Flying Tiger Copenhagen, Granit, Hemtex, HM Home, Hästens, Illums Bolighus, Jenny Strandhs Blommor, Kjell & Company, Lagerhaus, Lekia, Lexington, Myrorna, Nespresso, Tefal OBH Nordica och Söstrene Grene.

Designtorget erbjuder ett brett sortiment inom inredning, möbler, belysning, barn, smycken, spel och mycket mer. Designtorget är en marknadsplats för både etablerade och helt nya formgivare och sätter samman ett noga utvalt, glädjefyllt och överraskande sortiment. Butiken på Emporia blir den sjätte i ordningen och öppnar den 26 maj.

"Vi ser fram emot att bli en del av det redan fina utbud som finns på Emporia, som idag är en destination för skåningar såväl som danskar. Vi hoppas kunna ge värde i Emporias redan breda utbud och hitta nya kunder som ännu inte upptäckt Designtorget. Såklart vill vi även finnas fysiskt för våra trogna kunder som redan handlar online hos oss eller i våra andra fysiska butiker", säger Emma Klintbo Klingspor, VD på Designtorget.

Att Designtorget valt att etablera sig på Emporia beror på att butiken i centrala Malmö går väldigt bra och att man ser potential i att finnas på fler ställen i Malmö.

"Att Steen & Ström arbetar aktivt och framgångsrikt med hållbarhetsfrågor med målet att bygga den mest hållbara plattformen för handel – med en ny strategi för miljö och socialt ansvarstagande Act4Good – är också betydelsefullt. Hållbarhet är en viktig grundpelare för Designtorget och hos oss omfattar detta miljö, människor och möjligheter", säger Emma Klintbo Klingspor.

Granit erbjuder tidlös svensk design, smart multifunktionella produkter för hela hemmet, med ett sortiment inom inredning, som belysning, textil, möbler, köksartiklar och badrumsaccessoarer. Designfilosofin handlar om hållbar design för framtiden och att använda hållbara, naturliga material som åldras vackert med tiden. Mål och fokus är att kunna erbjuda hållbarhet för människor, miljö, producent och konsument.

"Vi ser fram emot att öppna en butik i Emporia. Shoppingcentret har fått flera utmärkelser och erbjuder en unik shoppingupplevelse som vi tror kommer att passa vårt butikskoncept särskilt bra. Dess läge nära Köpenhamn ger också intressanta möjligheter för danska besökare att upptäcka våra butiker", säger Håkan Åkerström, VD för Bergendahl Home där Granit ingår.

Annika Andersson, Communications Manager Scandinavia Steen & Ström.
E-post:annika.andersson@steenstrom.com

Emma Klintbo Klingsor, VD Designtorget
E-post:emma.klingspor@designtorget.se
www.designtorget.se

Håkan Åkerström, VD Bergendahl Home
www.granit.se

Kort om:

Designtorget grundades 1993 i Stockholm av Jerry Hellström och John Hamberg med en dröm om att skapa en marknadsplats för att tillgängliggöra design och formgivning. Detta är något vi fokuserar på även idag. Vi är en marknadsplats för både etablerade och helt nya formgivare och sätter samman ett noga utvalt, glädjefyllt och överraskande sortiment till dig och ditt hem. Idag finns totalt sex butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Och en stark online handel där det bredaste sortimentet finns. Designtorget med 50 anställda är ett helägt dotterbolag till Åhléns som ägs av Ayad Al-Saffar.

Granit grundades 1996 kring ett köksbord av Anett Jorméus och Susanne Liljenberg. Deras affärsidé var att skapa ett livsstilskoncept som förenklade i vardagen. Smarta och funktionella produkter för hela hemmet i naturliga färger och material med inspiration från naturen. Affärsidén kvarstår och idag har Granit har vuxit och finns på fyra marknader med över 40 butiker i Sverige, Norge, Finland och Tyskland.

Steen & Ström är det ledande skandinaviska köpcentrumbolaget och har idag 10 köpcentrum på attraktiva marknadsplatser, varav fem ligger i Sverige, två i Norge och tre i Danmark. Det är Emporia i Malmö, Galleria Boulevard i Kristianstad, Allum i Partille, Marieberg Galleria i Örebro och Kupolen i Borlänge. I Danmark finns Bruuns Galleri i Århus, Field’s i Köpenhamn och Bryggen i Vejle. I Norge finns Oslo City samt Metro i Lørenskog. Köpcentrumen har totalt 60 miljoner besökare årligen. Steen & Ström ingår i Klépierre-gruppen som förvaltar köpcentrum i hela Europa. Klépierre är majoritetsägare med en ägarandel på 56,1 procent. Det holländska pensionsbolaget APG är minoritetsägare i med en ägarandel på 43,9 procent.

ESG (Environmental, Social, Governance)-initiativet Act4Good™ vars mål är att skapa Skandinaviens mest hållbaraplattform för handel innebär först och främst att driva detaljhandelsområden med låga koldioxidutsläpp som fullt ut bidrar till att kampen mot klimatförändringen, att erbjuda mötesplatser som verkligen servar samhället, där människor kan mötas. Det innebär att bidra till att utveckla kompetensen hos de personer som besöker handelsplatserna. Och inte minst att ligga i framkant när det gäller förändring genom att uppmuntra till mer hållbar livsstil. Samtliga köpcentrum inom Steen & Strøm och samtliga köpcentrum inom Klépierre-gruppen arbetar nu för att nå ESG-målen 2030.

www.steenstrom.com.