Lyko i större lokaler och med nytt nyskapande butikskoncept på Emporia

Den fysiska butiken är viktig för Lyko som flyttat till större lokaler på Emporia och samtidigt uppgraderat butik med ett nytt spännande och nyskapande butikskoncept.

– Vi har haft en dialog med Steen & Ström under en tid där vi hade önskemål om en ny, större lokal. Plötsligt fick vi möjlighet att flytta till ett läge vid det Gröna torget på Emporia. Den fysiska butiken är viktig för oss för att bygga varumärket Lyko och i samband med flytten investerar vi därför i ett helt nytt inspirerande butikskoncept andas glädje och lekfullhet, säger Cecilia Andersson, regionchef på Lyko.

Malin Lazar, Head of Concepts & Visuals Development på Lyko har skapat butikskonceptet som utgår ifrån var kunderna är och var man vill vara när man använder någon av alla de produkter som finns i Lykos sortiment. Var vill man vara? Jo, i ett lyxigt badrum och butikskonceptet är både lekfullt och flörtigt.
– Jag har jobbat med mycket färg och form. Besökare i vår butik ska kunna känna, dofta och prova våra produkter. Vi vill att våra besökare och kunder ska uppleva varumärket Lyko.

I butiken på cirka 220 kvadratmeter har plats skapats för Play Bar och Hair Bar där besökarna kan just känna, dofta och prova produkterna fysiskt i butik. Till exempel är alla värmeverktyg för håret inkopplade och redo att testas. Det nya konceptet lyfter också fram digitala skyltar och en TikTok vägg där du kan fånga upp de absolut senaste trenderna för att sedan prova produkterna på plats.

Emelie Carlsson är Business Area Manager Retail Services på Lyko håller med om att den fysiska butiken är viktig,
– Det är i butiken ansikte sätts på varumärket och det är här vi utvecklar kundresan. Alla har möjlighet att prova våra produkter och butiken fungerar så klart som ett skyltfönster för en del av de över 62 000 artiklar som vi har i vår nätbutik. Vi kan sälja allt från vår fysiska butik, ta emot order, kunderna kan betala och hämta ut sin beställning hos oss eller välja annan leveransadress.

– Jag är så glad och nöjd med att vi kunnat erbjuda Lyko den nya lokalen och därmed möta deras önskemål. Jag är också glad att Lyko väljer attt satsa vidare i sin butik och att våra besökares som nu får ett nytt butikskoncept att botanisera i. Precis som Lyko vill Emporia var en plats där du som besökare inte bara kan shoppa, utan också inspireras och umgås, säger Selma Crnkic, Leasing Manager på Steen & Ström och Emporia.

Annika Andersson, Communications Manager Scandinavia Steen & Ström
annika.andersson@steenstrom.com

Cecilia Andersson, Regionchef Lyko
cecilia.andersson@lyko.com

www.lyko.com

Emporia ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Emporia svarar för över 7,6 miljoner besökare/år. Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Steen & Strøm är en del av Klépierre Group, som kombinerar expertis inom fastighetsutveckling och kapitalförvaltning och är ledande inom köpcentrum i Europa. Företagets portfölj värderades till 19,3 miljarder euro per den 31 december 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Europa, som tillsammans lockar hundratals miljoner besökare per år. Klépierre är noterat på EURONEXT Paris (SIIC) och ingår i CAC Next 20 och EPRA Eurozone, samt i andra etiska index som CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120 och CDP A-listan. Dessa utmärkelser är ett erkännande av koncernens engagemang i en proaktiv policy för hållbar utveckling och koncernens globala ledarskap i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Klépierre inklusive Emporia arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030.

Citat

Jag är så glad och nöjd med att vi kunnat erbjuda Lyko den nya lokalen och därmed möta deras önskemål. Jag är också glad att Lyko väljer attt satsa vidare i sin butik och att våra besökares som nu får ett nytt butikskoncept att botanisera i. Precis som Lyko vill Emporia var en plats där du som besökare inte bara kan shoppa, utan också inspireras och umgås.
Selma Crnkic, Leasing Manager på Steen & Ström och Emporia
Den fysiska butiken är viktig för oss för att bygga varumärket Lyko och i samband med flytten investerar vi därför i ett helt nytt inspirerande butikskoncept andas glädje och lekfullhet.
Cecilia Andersson, regionchef Lyko
Emelie Carlsson, Business Area Manager Retail Services Lyko