McDonald’s-restaurang åter på Marieberg Galleria

Nu blir det en ny McDonald’s-restaurang på Marieberg Galleria med både restaurang, Drive Thru och McCafé på totalt 500 kvadratmeter. Steen & Ström Sverige AB, som äger Marieberg Galleria, har tecknat ett avtal med Food Folk Sverige AB som är developmental licensee för McDonald’s, och ansvarar för utvecklingen av varumärket i Sverige. Food Folk arrenderar marken av Marieberg Galleria och nu pågår markarbetet för den nya McDonald’s-restaurangen. Öppningen är preliminärt planerad till början av november.

Restaurangen kommer att ha cirka 100 sittplatser inne och lika många på uteserveringen. Restaurangen byggs på den södra delen av Marieberg Gallerias parkering.

- Jag är väldigt glad att välkomna McDonald’s tillbaka till Marieberg Galleria och glad över de arbetstillfällen som restaurangen skapar. Dessutom kompletterar McDonald’s meny våra övriga restaurangkoncept, säger Sofie Källgren, Center Manager på Marieberg Galleria.

- Det ska bli roligt att öppna igen i Marieberg Galleria efter några års bortavaro men nu med en helt ny, modern restaurang med Drive Thru, McCafé burgare på beställning och bordsservering. Vi vet att Marieberg är ett dynamiskt handelsområde och vi är övertygade att etableringen kommer att bli uppskattad av besökarna, säger Markus Åberg, Head of Property på McDonald’s i Sverige.

Sofie Källgren, Regional Shopping Center Manager Marieberg Galleria
sofie.kallgren@steenstrom.com

Henrik Nerell, presschef Mc Donalds Sverige
henrik.nerell@se.mcd.com

Marieberg Galleria ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Marieberg Galleria med sina ca 90 butiker svarar för fyra miljoner besökare. Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Klépierre-gruppens portfölj värderas till 19,3 miljarder euro den 31 december 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Centraleuropa som tillsammans tar emot hundratals miljoner besökare per år.

Klépierre finns representerat i CAC Next 20- och EPRA Euro zone-indexen samt i andra etiska index, till exempel CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, samt på CDP:s "A-lista". Dessa utmärkelser bekräftar koncernens engagemang och proaktiva arbete för hållbar utveckling och det globala ledarskapet i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Steen & Strøm, inklusive Marieberg Galleria, arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030. www.steenstrom.com  www.klepierre.com

Snabbfakta

Citat

Jag är väldigt glad att välkomna McDonald’s tillbaka till Marieberg Galleria och glad över de arbetstillfällen som restaurangen skapar. Dessutom kompletterar McDonald’s meny våra övriga restaurangkoncept.
Sofie Källgren, Center Manager Marieberg Galleria
Det ska bli roligt att öppna igen i Marieberg Galleria efter några års bortavaro men nu med en helt ny, modern restaurang med Drive Thru, McCafé burgare på beställning och bordsservering. Vi vet att Marieberg är ett dynamiskt handelsområde och vi är övertygade att etableringen kommer att bli uppskattad av besökarna.
Markus Åberg, Head of Property på McDonald’s i Sverige