Möt 215 UF-företag och 613 unga företagare på UF-mässan på Kupolen

Den 26 mars arrangeras UF-mässa på Kupolen för femte året. Under dagen finns 215 UF-företag från 17 olika gymnasieskolor i Dalarna på plats och 613 unga företagare.
 Vi är väldigt glada och stolta över att återigen kunna välkomna dessa unga, innovativa företagare till Kupolen. För oss är det viktigt att vi är en del i dalmasarnas vardag. Här kan gymnasieelever komma i kontakt med en stor och bred kundgrupp, våra besökare och öka sina chanser till både god produktexponering och inte minst försäljning, säger Sofie Källgren, Center Manager på Kupolen.

Att kunna erbjuda en plats för UF Mässan är fantastiskt Redan kl 09-11 bygger eleverna sina montrar. Mässan är öppen för besökare kl 11-18.

Jessica Hallqvist, projektledare Ung Företagsamhet i Dalarna berättar:
– Vi är glada över samarbetet med Kupolen som är en bra mötesplats för hela Dalarna. Även i år är återbrukstrenden stark, precis som saker för hemmet som återvunnet glas och skärbrädor. På mässan kommer många egengjorda hantverk inom handarbete, smycken, bygg och träproduktion, sällskapsspel samt produkter inom mat och bakning. Variationen bland produkterna som säljs är stor.

Det finns en mängd spännande och innovativa företag och affärsidéer som sticker ut enligt Jessica Hallqvist och nämner bland annat följande:

• Shinsocc UF (fotbollsstrumpa med inbyggt benskydd)
  • Yogo UF (en produkt som möjliggör att all yoghurt kommer ur förpackningen)
  • Claduine UF (papiljotter som går att dela i två delar, för att ta mindre plats)
  • GameChanger UF (en app som ska förenkla scoutingen inom ex. hockey och fotboll)
  • CleverCover UF (ett doslock och en inredningsdetalj)
  • Universal Ski Carrier UF (hållare för både längdskidor- och stavar.
  • Tube Holder UF (tubhållare för kylskåpet)
  • Yummy Bytes UF (en kokbok för "gamers" med recept från olika spel)
  • Viba UF (energidryck med frisk smak)

Andra företag med ett starkt engagemang enligt Jessica Hallqvist är t ex Dalasmör UF, DinDesign UF, DalaNackan UF, Läs och Lär UF, Buff UF, Daltex UF, Co-Caddie UF, ME-Kurbits, Eco-vogue UF, C-clear UF, och Focus Z.

– Det är fantastiskt kul att Ung Företagsamhet valt att återkomma med UF-mässan i år och att vi återigen är tävlingsvärd och prisutdelare för priset ”Årets monter”. UF-företagandet lyfter fram spännande affärsidéer och bygger viktiga kompetenser hos gymnasieeleverna och kanske är det framtidens hyresgäster på Kupolen som vi möter, säger Sofie Källgren, Center Manager på Kupolen.

Följande gymnasieskolor finns representerade:

Avesta: Karlfeldtgymnasiet
Borlänge: Hagagymnasiet, Hushags- Erikslundsgymnasiet,Soltorgsgymnasiet
Falun: Drottning Blankas Gymnasieskola, Falu Frigymnasium, Hagströmska gymnasiet, Kristinegymnasiet, Lugnetgymnasiet, Praktiska Gymnasiet Falun,
Hedemora: Martin Koch-gymnasiet,
Leksand: Leksands gymnasium
Ludvika: Hitachigymnasiet, VBU Högbergsskolan
Malung-Sälen: Malung-Sälens gymnasieskola
Mora: Mora Gymnasium
Rättvik: Stiernhööksgymnasiet

Sofie Källgren, Center Manager på Kupolen
E-post: sofie.kallgren@steenstrom.com
Tel: 076-777 51 00

Jessica Hallqvist, projektledare Ung Företagsamhet Dalarna
jessica.hallqvist@ungforetagsamhet.se

Tel: 072-200 55 42

Kupolen i Borlänge ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Kupolen med sina 65 butiker under ett tak svarar för över tre miljoner besökare.

Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Klépierre-gruppens portfölj värderas till 19,4 miljarder euro den 30 juni 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Centraleuropa som tillsammans tar emot hundratals miljoner besökare per år. Klépierre finns representerat i CAC Next 20- och EPRA Euro zone-indexen samt i andra etiska index, t.ex. CAC SBT 1.5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, samt på CDP:s "A-lista". Dessa utmärkelser bekräftar koncernens engagemang och proaktiva arbete för hållbar utveckling och det globala ledarskapet i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Steen & Strøm, inklusive Kupolen, arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030. www.steenstrom.com  www.klepierre.com

Citat

Jessica Hallqvist, projektledare UF Dalarna
Vi är väldigt glada och stolta över att återigen kunna välkomna dessa unga, innovativa företagare till Kupolen. För oss är det viktigt att vi är en del i dalmasarnas vardag. Här kan gymnasieelever komma i kontakt med en stor och bred kundgrupp, våra besökare och öka sina chanser till både god produktexponering och inte minst försäljning.
Sofie Källgren, Center Manager Kupolen