• Steen & Ström/

NORMAL fortsätter sin skandinaviska och europeiska expansion tillsammans med fastighetsbolaget Steen & Strøm och dess ägare

Det danska företaget NORMAL öppnade sin första butik 2013. Den skandinaviska och europeiska expansionen fortsätter nu och detaljhandelskedjan kommer att finnas i alla Steen & Strøms tio skandinaviska köpcentrum, eftersom man under hösten också öppnar en 370 kvm stor butik i det danska köpcentrumet Bryggen i Vejle. Det framgångsrika samarbetet mellan Steen & Strøm och NORMAL har resulterat i ömsesidigt goda skandinaviska resultat och starka besökssiffror, vilket har varit starka argument för en fortsatt europeisk lansering, delvis via en av Steen & Strøms huvudägare Klépierre.

- Kontakterna med Steen & Strøm har lett till ett utökat samarbete som har stött NORMALs fortsatta europeiska expansion. Idag har vi ett samarbete inte bara i Skandinavien utan även med Klépierres köpcentrum i Frankrike, Nederländerna, Portugal och snart även i Spanien. Vår expansion har skett och sker parallellt i Skandinavien såväl som i Europa, säger Christian Bjerregaard Leonhard, Expansion Director på NORMAL.

- Vårt framgångsrika samarbete med NORMAL är ett bra exempel på Steen & Strøms olika styrkor. Vi kan erbjuda nationell etablering i köpcentrum i starka lägen i Sverige, Danmark och Norge, men också ett väletablerat nätverk för fortsatt europeisk expansion genom vår huvudägare Klépierre, säger Christian Brewaeys, Head of Leasing på Steen & Strøm, som välkomnar NORMAL till Bryggen med ca 2,7 miljoner besökare/år

Sten & Strøms tio skandinaviska köpcentrum har totalt cirka 60 miljoner besökare per år. Motsvarande antal besökare för alla Klépierres köpcentrum är nästan 1 miljard per år.

Kort om NORMAL
NORMAL öppnade sin första danska butik i april 2013 och räknar med att öppna fler butiker i Europa under de kommande åren. Idag består detaljhandelskedjan av mer än 550 butiker i sju, snart åtta länder. I Danmark har företaget mer än 130 butiker. Sortimentet omfattar hårvård, hudvård, hushållsartiklar, smink, konfektyr, drycker med mera. Sortimentet omfattar mer än 4 000 artikelnummer och det finns alltid ett stort, fast sortiment av produkter. Dessutom tillkommer regelbundet nya produkter.

Kort om Klépierre
Klépierre är majoritetsägare i Steen & Strøm med 56,1% av aktierna och den holländska pensionsfonden APG är minoritetsägare med 43,9% av aktierna. Klépierre är ledande i Europa inom shoppingcenter med 70 ledande shoppingcenter i storstadsområden i 13 länder och en portföljvärdering på 19,8 miljarder euro. I detaljhandelsmixen står mode för 36% av försäljningen, kultur/presenter/hobby 21%, skönhet och hälsa 14%, heminredning 12%, mat och dryck 11% och övrigt 6%. Under 2022 tecknades 10 400 hyresavtal. Klépierre Group har som mål att bygga den mest hållbara plattformen för handel till 2030.

Christian Brewaeys, Head of Leasing Steen & Strøm
Christian.BREWAEYS@steenstrom.com

Christian Bjerregaard Leonhard, Expansion Director NORMAL
chle@normal.dk
www.normal.dk

Steen & Strøm är det ledande skandinaviska köpcentrumföretaget med 10 köpcentrum på attraktiva marknadslägen, varav fem i Sverige, två i Norge och tre i Danmark. Dessa är Emporia i Malmö, Galleria Boulevard i Kristianstad, Allum i Partille, Marieberg Galleria i Örebro och Kupolen i Borlänge. I Danmark finns Bruuns Galleri i Århus, Field's i Köpenhamn och Bryggen i Vejle. I Norge finns Oslo City och Metro i Lørenskog. Totalt lockar köpcentrumen 60 miljoner besökare årligen.

Steen & Strøm har presenterat sin nya ESG-strategi, Act4Good™, i stolt samarbete med huvudägaren Klépierre, den europeiska ledaren inom köpcentrum, med ännu mer ambitiösa mål och ett utökat tillämpningsområde med nya utmaningar. Act4Good™ har utvecklats tillsammans med en kommitté av oberoende experter och fokuserar på fyra pelare som ska hjälpa hela Klépierre-gruppen att bygga den mest hållbara plattformen för handel fram till 2030.

Snabbfakta

Den danska detaljhandelskedjan NORMAL fortsätter nu sin skandinaviska och europeiska expansion foch kommer att finnas i alla Steen & Strøms tio skandinaviska köpcentrum, eftersom man under hösten också öppnar en 370 kvm stor butik i det danska köpcentrumet Bryggen i Vejle. Det framgångsrika samarbetet mellan Steen & Strøm och NORMAL har resulterat i ömsesidigt goda skandinaviska resultat och starka besökssiffror, vilket har varit starka argument för en fortsatt europeisk lansering, delvis via en av Steen & Strøms huvudägare Klépierre.

Citat

Kontakterna med Steen & Strøm har lett till ett utökat samarbete som har stött NORMALs fortsatta europeiska expansion. Idag har vi ett samarbete inte bara i Skandinavien utan även med Klépierres köpcentrum i Frankrike, Nederländerna, Portugal och snart även i Spanien. Vår expansion har skett och sker parallellt i Skandinavien såväl som i Europa.
Christian Bjerregaard Leonhard, Expansion Director på NORMAL
Vårt framgångsrika samarbete med NORMAL är ett bra exempel på Steen & Strøms olika styrkor. Vi kan erbjuda nationell etablering i köpcentrum i starka lägen i Sverige, Danmark och Norge, men också ett väletablerat nätverk för fortsatt europeisk expansion genom vår huvudägare Klépierre, som välkomnar NORMAL till Bryggen med ca 2,7 miljoner besökare/år.
Christian Brewaeys, Head of Leasing på Steen & Strøm