Skåne Stadsmission öppnar popup-butik på Emporia

Fredagen den 20 oktober öppnar Skåne Stadsmission en cirka 190 kvadratmeter stor popup-butik på Emporia.

”Emporias kundprofil stämmer väl överens med de vi attraherar och vill nå. Cirka hälften av de 7,6 miljoner besökarna är i åldern 25–59 år, många är danskar som söker en mer individuell hållbar stil som de kan hitta på Skåne Stadsmission. Många av våra kunder är intresserade av hållbarhet och vill bidra till minskad klimatpåverkan", säger Christel Breum, försäljningschef på Skåne Stadsmission. ”Emporia är en knutpunkt och en mötesplats för många och vi har fått ett bra butiksläge.”

I butiken på tredje våningen finns en härlig secondhand med en mix av kläder, prydnadssaker, accessoarer och mindre möbler. I butiken finns också REMAKE, Skåne Stadsmissions eget klimatsmarta varumärke med den senaste kollektionen som släpptes i mitten av oktober. Genom att återanvända, laga eller göra om produkter och material som annars skulle gå förlorade ges materialet eller produkten en andra chans.

”Jag är glad över att vi har möjlighet att öppna på Emporia. Vi vet sedan tidigare att vårt koncept fungerar väl i köpcentrum med starkt hållbarhetstänk och vi hoppas att det även ska fungera på Emporia”, säger Christel Breum.

”Det känns bra att vi har kunnat erbjuda Skåne Stadsmission en popup-lokal fram till slutet av mars, eventuellt längre. Butiken kompletterar Myrornas butik och gör att de kunder som är intresserade av återbruk nu får ett ännu bredare sortiment att botanisera bland”, säger Anna Falkenberg, Specialty Leasing Manager på Steen & Strøm.

”I vårt hållbarhetsarbete har vi ett åtagande att utveckla detaljhandeln, vilket bland annat innebär att utöka vårt erbjudande till att omfatta mer hållbara konsumtionsalternativ, öka medvetenheten och främja hållbara livsstilar”, kommenterar Martin Lundquist, Center Manager på Emporia.

Martin Lundquist, Center Manager Emporia, Steen & Strøm
martin.lundquist@steenstrom.com

Christel Breum, försäljningschef på Skåne Stadsmission
christel.breum@skanestadsmission.se

Om Emporia och Steen & Strøm
Emporia som ägs av Steen & Strøm, var det första köpcentrumet i Sverige som certifierades enligt BREEAM, som är ett miljöcertifieringssystem för fastigheter. Steen & Strøm ingår i Klépierre Gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Att stödja en mer hållbar livsstil är en del i Klépierre gruppens hållbarhetsarbete. I februari 2023 lanserade koncernen Act4Good®, en uppdaterad strategi för att bygga den mest hållbara plattformen för handel som baseras på fyra grundpelare: agera för klimatet genom att uppnå nettonollutsläpp senast 2030, stötta samhällen och regioner i köpcentrumens närhet, fungera som en kompetenutvecklare för anställda, partners och besökare samt främja hållbara livsstilar för kunder, återförsäljare, anställda, partners och övriga invånare.

Läs mer om Steen & Strøms hållbarhetsarbete, Act4Good, https://www.steenstrom.com/our-commitments

Om Skåne Stadsmission
Ingen väljer utsatthet, det kan drabba alla. Vi ser det varje dag. Barn och vuxna i vår närhet kämpar mot fattigdom, hemlöshet och psykisk ohälsa. Dygnet runt, året om. Tillsammans vill vi skapa ett medmänskligare Skåne. Vi ger akut stöd i form av mat och kläder och jobbar långsiktigt för att förbättra människors livssituationer. Vi kämpar för de som kämpar! Skåne Stadsmission - Vi kämpar för de som kämpar (skanestadsmission.se)

Snabbfakta

Citat

Emporias kundprofil stämmer väl överens med de vi attraherar och vill nå. Cirka hälften av de 7,6 miljoner besökarna är i åldern 25–59 år, många är danskar som söker en mer individuell hållbar stil som de kan hitta på Skåne Stadsmission. Många av våra kunder är intresserade av hållbarhet och vill bidra till minskad klimatpåverkan. Emporia är en knutpunkt och en mötesplats för många och vi har fått ett bra butiksläge.
Christel Breum, försäljningschef på Skåne Stadsmission
Det känns bra att vi har kunnat erbjuda Skåne Stadsmission en popup-lokal fram till slutet av mars, eventuellt längre. Butiken kompletterar Myrornas butik och gör att de kunder som är intresserade av återbruk nu får ett ännu bredare sortiment att botanisera bland.
Anna Falkenberg, Specialty Leasing Manager Steen & Strøm
Jag är glad över att vi har möjlighet att öppna på Emporia. Vi vet sedan tidigare att vårt koncept fungerar väl i köpcentrum med starkt hållbarhetstänk och vi hoppas att det även ska fungera på Emporia.
Christel Breum - igen
I vårt hållbarhetsarbete har vi ett åtagande att utveckla detaljhandeln, vilket bland annat innebär att utöka vårt erbjudande till att omfatta mer hållbara konsumtionsalternativ, öka medvetenheten och främja hållbara livsstilar.
Martin Lundquist, Center Manager på Emporia