Världspremiär på digital näsa för effektivare städning på köpcentrumet Allum

Köpcentrumet Allum som ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Ström är först i världen med att testa en digital näsa på kundtoaletterna. Allum har cirka 5 miljoner besökare årligen. Den digitala näsan som kommer lära sig vad som luktar gott respektive inte så gott. För Allum är det viktigt att kunderna upplever miljön inklusive toaletterna rena, lättillgängliga och fräscha. Essity har anlitats på uppdrag av Shopping Center Manager Albert Aguilar i arbetet med att utveckla verksamheten och digitalisera städningen.

En bild som visar klädsel, person, vägg, inomhus

Automatiskt genererad beskrivning

En bild som visar text, affisch, vägg, inomhusAutomatiskt genererad beskrivning

– Den digitala näsan har potentialen att addera ytterligare en nivå av data för att hjälpa oss att städa ännu smartare, hushålla med resurser, spara kemikalier för att nå högre kvalitetsnivåer för våra besökare. Vi är först i världen med den digitala näsan vilket känns väldigt roligt. Jag vi hoppas att våra gäster kommer fortsätta uppskatta Allum och våra toaletter, säger Albert Aguilar som blev kontaktad av Essity med idén om en digital näsa.

– Vårt system Tork Vision Cleaning för datadriven städning har sensorer i pappers- och tvåldispensrarna. Med hjälp av dessa sensorer tillsammans med besöksräknare hjälper vi städpersonal att mer effektivt utnyttja sin tid till att städa ännu mer behovsbaserat. Vi letar alltid efter sätt att utveckla systemet och den digitala näsan hos Allum är ett sådant exempel. Vi vet att luft och lukt är en viktig del av den totala upplevelsen. Kanske kan man då initiera städning då man får en signal om dålig lukt? säger Håkan Lindström, Global Technical Innovation Manager på Essity.

Så fungerar den digitala näsan
Den digitala näsan innebär att en modern sensor vilken mäter flyktiga organiska ämnen, allmänna föroreningar i inomhusluft (VOC*). Det kan vara allt från fisar till allmänt dålig lukt har installerats. Genom att be toalettbesökarna markera på knappar upplevd doft registreras detta och med hjälp av statistik jämförs dofterna som sensorn i den digitala näsan registrerat med hur besökarna markerat på knapparna.

Målet med allt är sedan att koppla ihop den upplevda känslan med de uppmätta värdena för att lära sensorn via AI vad som luktar bra och vad som luktar dåligt.
Under sommaren kommer två elever från Chalmers att gå igenom alla mätvärden och sammanställa ett resultat som företaget sedan kan använda på andra platser.

– När sensorn memorerat vad som är dåligt lukt skickas ett meddelande från toaletten till städpersonalens Ipads att “nu behöver jag städas”. Med hjälp av tekniken kan städningen effektiviseras, säger Albert Aguilar.

– Den digitala näsan är fortfarande på testnivå. Kan vi koppla den upplevda känslan med den uppmätta känslan? Det är det vi håller på och testar. Sen hoppas vi det kommer fungera för att all offentlig miljö ska upplevas fräschare där en stor del av upplevelsen kan kopplas till dofter. Många vill att det ska lukta fräscht men inte parfymerat och då tror vi detta kommer vara ett fantastiskt hjälpmedel, säger Håkan Lindström.

* Flyktiga organiska ämnen eller VOC (Volatile Organic Compounds på engelska) är ett samlingsnamn för gasformiga ämnen som kan vara skadliga för miljön och människors hälsa. Ett traditionellt användningsområde för VOC är som lösningsmedel och komponenter i industriella produkter och processer.

Albert Aguilar, Shopping Center Manager Allum, Steen & Ström
e-post: albert.aguilar@steenstrom.com
tel: +46 739 44 42 01

Håkan Lindström, Global Technical Innovation Manager,
Iteam New Services Essity Hygiene and Health
e-post: hakan.lindstrom@essity.com
tel: +46 706 36 76 16

Allum ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Ström med 10 shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Allum svarar för fem miljoner. Steen & Ström ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa.

Företagets portfölj värderas till 19,8 miljarder euro den 31 december 2022 och omfattar stora köpcentrum i mer än 10 länder i Centraleuropa som tillsammans tar emot hundratals miljoner besökare per år. Klépierre finns representerat i CAC Next 20- och EPRA Euro zone-indexen samt i andra etiska index, t.ex. CAC SBT 1.5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, samt på CDP:s "A-lista". Dessa utmärkelser bekräftar koncernens engagemang för en proaktiv politik för hållbar utveckling, Act4Good, och det globala ledarskapet i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Steen & Ström inklusive Allum arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030. www.steenstrom.com  www.klepierre.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se.

Taggar: