XXL öppnar varuhus i Kupolen i Borlänge 2 juni

Den 2 juni 2022 slår XXL upp dörrarna till ett nytt varuhus om 3000 kvm i det anrika köpcentrumet Kupolen i Borlänge. Det är det första XXL-varuhuset i Dalarna. Bolaget har en offensiv etableringsstrategi där 2-3 varuhus ska öppna varje år. Etableringen i Kupolen innebär minst 40 nya jobb. Öppningen kommer firas hela helgen, bland annat med besök av XXL-ambassadörerna och idrottsprofilerna Anna och Emil Jönsson Haag.

- Det är stort att äntligen öppna vårt första XXL-varuhus i Dalarna. Kanske ett av Sveriges främsta landskap och resmål för att ta sig ut i naturen? Och precis som alltid strävar XXL efter att vara den främsta destinationen för allt inom sport- och friluftsliv, säger Anders Lindblom, VD för XXL i Sverige.

XXL har länge haft en stor och trogen kundgrupp i Dalarna som i dag mestadels handlar digitalt. Genom öppningen i Borlänge satsar XXL nu på en kombination av näthandel och fysiskt varuhus för att ge kunderna ännu mer valfrihet. I alla XXLs varuhus kommer man dessutom inom kort kunna genomföra Click & Collect.

Etableringsprojektet har utarbetats i nära samarbete med fastighetsutvecklaren, Steen och Ström.

- Vi på Steen & Ström är väldigt glada att nu välkomna en av Skandinaviens bästa sportkedjor till Kupolen i Borlänge. XXL står för en superb sportupplevelse vilket är precis vad vi vill erbjuda våra kunder i alla våra shoppingcenter i Skandinavien. XXL blir ett starkt tillskott av det existerande utbudet av sport och fritid som Kupolen redan erbjuder, säger Christian Brewaeys, Head of Leasing Scandinavia på Steen & Strøm.”