Batteribolag i mentorskap 2.0

Samverkan är nyckeln för att accelerera den gröna omställningen av energisystemet. Därför har batteribolaget Stella Futura inlett ett mentorskap med start up-bolaget Rebaba, som bygger storskalig energilagring av återbrukade elbilsbatterier.

Rebabas omvandling och så kallad uppcykling av gamla bilbatterier till stationära energilagringssystem erbjuder en lösning på de kraftigt varierande elpriserna och expansionsbegränsningarna i elnäten. Samtidigt kan man öka och förlänga resursutnyttjandet av batterierna, som efter återvinning bibehåller 80% av sin ursprungliga kapacitet (Second-life EV batteries: The newest value pool in energy storage, McKinsey, 2019). Ökad cirkularitet är avgörande för att ställa om energibranschen.

– Rebaba är ett bolag med två mycket drivna grundare som brinner för omställningen. Och det är just i början av en bolagsresa som man behöver konkret och handfast support. Vi har därför skapat vad vi kallar mentorskap 2.0, där vi bidrar med rådgivning, nätverk och affärsmöjligheter. Stella Futuras mission är att accelerera den gröna omställningen och här har vi möjlighet att göra det genom att dela vår kunskap och erfarenheter, säger Ulrika Tornerefelt, vd och grundare av Stella Futura.

Ulrika Tornerefelt går nu också in som senior advisor i Rebaba, med konkret fokus på att supportera bolaget inom strategisk tillväxt.

– Vi måste ställa om energisystemet snabbt och här vill vi samverka och hjälpa andra aktörer inom branschen. Råvaruförsörjningen till elektrifieringen av samhället är en avgörande fråga. Vi måste stötta bolag som genom olika tekniska lösningar arbetar med att öka resursutnyttjandet av kritiska batterikomponenter, säger Jonas Jonsson, affärsutvecklare och medgrundare av Stella Futura.

Rebaba-teamet flyttar nu också in i Stella Futuras kontorslokaler på Ferkens Gränd 3 i Gamla Stan, där en ny batterihub håller på att skapas.

– Vi är glada för det nära samarbete vi etablerat med Stella Futura, som kommer att stärka de redan tydliga synergierna oss emellan. Genom starka partnerskap inom batteriekosystemet – som växer fram snabbt här i Stockholm och i Norden – kommer vi att kunna ställa om till ett mer hållbart energisystem snabbare. Vi ser fram emot den fortsatta samverkan med Stella Futura, säger Paula Runsten, grundare av Rebaba.

Nicolina Braw, Brand & Communications Manager
nicolina.braw@stellafutura.com

Om batteribolagen
Rebaba erbjuder en kostnadseffektiv lösning för energilagring som sparar upp till 100 kg CO₂ per levererad kWh (Lithium-Ion Vehicle Battery Production, IVL, 2019)