Internationellt första pris till Stella Futura och Cake på VivaTech-mässan

På VivaTech-mässan, europas största entreprenör- och techmässa, vann Stella Futura tillsammmans med Cake första pris i kategorin Education och Inclusion. Tack vare den infrastruktur av sol som Stella Futura rullar ut med en unik finansieringsmodell så skapas viktig laddningsinfrastruktur för Cakes el-motorcyklar, vilka kan transportera kylda vacciner och vårdpersonal fossilfritt ut på Ghanas landsbygd och dess vårdcentraler.

- Fantastiskt roligt att vårt projekt med att bygga en grön infrastruktur för säker och hållbar sjukvård i Afrika (med start i Ghana) uppmärksammas. Ett riktigt bra teamwork där Cake har levererat el-motorcyklar med kylboxar och där Stella Futura har stått för installationerna av solenergi på sjukhusen som har möjliggjort infrastruktur för elladdning av motorcyklarna, säger Ulrika Tornerefelt, VD och grundare av Stella Futura.

- Det känns väldigt roligt att få det här priset. Framförallt för att det är ett viktigt projekt som gör gott och att vår teknik och innovationer kan bidra med att sjukvården i Afrika förbättras, säger Dominique Dutronc, General Manager Europe på Cake.

Women on the roofs
En viktig del i projektet är att det har genomförts med 30 % kvinnliga utvecklare, ingenjörer och installatörer som deltar i Stella Futuras initiativ "Women on the Roofs". Ett initiativ där Stella Futura utbildar kvinnor till egenföretagare som solinstallatörer.

Andra företag och organisationer som har arbetat med projektet och gjort det möjligt är;
Shell Foundation Grants, administered by Odyssey Energy Solutions. Clean Captive Installations for Industrial Clients in Sub-Sahara Africa Grants, funded by UN Environment Programme, administered by Frankfurt School of Finance & Management – UNEP Collaborating Centre for Climate & Sustainable Energy Finance. Powertrust D-RECs initiative ochUSAID Power Africa project support

Priset Education och Inclusion
VivaTech-priset Education och Inclusion vill uppmärksamma entreprenörer som genom innovationer och ny teknik svarar på mänskliga behov och samhällsutmaningar. Och också att uppmärksamma att teknik kan förbättra inkludering och mångfaldsfrågor i näringslivet.

Ulrika Tornerefelt, vd och grundare
ulrika@stellafutura.com

Om bolaget
Med smarta gröna energilösningar, som bygger på batterisystem och solinstallationer, skyndar Stella Futura på omställningen hos kunder inom kritisk infrastruktur såsom energibolag, industrier, offentliga inrättningar och kommersiella fastigheter. Stella Futura är ett svenskt teknikoberoende företag som använder europeisk teknologi och kombinerar teknisk kompetens med innovativa finansieringslösningar. Företaget erbjuder kompletta energilösningar som en service, utan krav på stora initiala investeringar. Förutom verksamhet i Sverige fungerar Stella Futura som partner till europeiska företag som bedriver
verksamhet internationellt. VD och grundare är Ulrika Tornerefelt. Bland ägarna återfinns investeringsbolaget Profura.