Ra Energy har nu 1,2 MW batterisystem från Stella Futura driftsatt i sina lokaler i Borås.

Report this content

Ra Energy har i sitt samarbete med Stella Futura nu fått 1,2 MW batterisystem installerat och driftsatt i sina lokaler i Borås. Batterisystemen från Stella Futura kommer från Europeiska marknadsledande leverantörer och kommer nu att aggregeras mot Svenska kraftnäts stödtjänstmarknad för att bidra till att stabilisera elnätet. Batteriet förses med smart styrning från energitjänsteföretaget CheckWatt.

– Vi ser investeringen i ett batterilager som ett bidrag både till energiomställningen och vår lönsamhet. Smarta batterier möjliggör ännu mer förnybar energi i elnätet, vilket behövs för att motverka klimatkrisen, säger Stefan Hansson, vd Ra Energy.

Batteriet ansluts till CheckWatts virtuella kraftverk Currently och får smart styrning som gör att det alltid kommer att användas på det sätt som är mest lönsamt eller högst prioriterat.

– Stella Futura jobbar alltid med så kallad Service Stacking till våra kunder, det vill säga att vi tillser att dimensionera våra system till att leverera den mest optimala tjänsten vid varje given tidpunkt. Vid vissa tider är batteriet redo att leverera stödtjänster, för att vid vissa tider göra till exempel effektkapning. Batteriet är en mångfacetterad lösning, och det handlar om att skapa en långsiktig hållbarhet i din investering utifrån den tjänsten som skapar mest nytta. I just detta fall är batteriet helt fokuserat på stödtjänstleverans. Utöver den tekniska lösningen, erbjuder även Stella Futura Battery-as-a-Service till våra kunder, säger Ulrika Tornerefelt, vd och grundare för Stella Futura.

Svenska kraftnät har det yttersta ansvaret för stabiliteten i elnätet och köper in så kallade stödtjänster på en gemensam marknadsplats. Stödtjänsterna hjälper till att upprätthålla rätt frekvens och därmed balans i elnätet. När produktionen av el är större eller mindre än konsumtionen hamnar elnätet i obalans, vilket i värsta fall kan leda till strömavbrott. Batterier är väl lämpade för att stabilisera elnätet vid de mest akuta och oförutsedda bortfallen av elproduktion.

– Batterier med smart styrning är en väg runt kapacitetsbrist och flaskhalsar i elnätet. Det minskar behovet av dyra förstärkningar av näten samtidigt som investeringen för Ra Energy blir mer lönsam, säger Dan-Eric Archer, vd för CheckWatt.

CheckWatts virtuella kraftverk Currently kopplar samman många batterier hos företag och privatpersoner över hela Sverige. Currently kan snabbt tillföra effekt vid plötsliga bortfall i elnätet, som exempelvis snabbstopp i ett kärnkraftverk.

För mer information, kontakta:

Ulrika Tornerefelt, vd och grundare Stella Futura, ulrika@stellafutura.com, 070-165 96 58

Dan-Eric Archer, vd CheckWatt, daneric.archer@checkwatt.se, 010-188 65 66

Stefan Hansson, vd Ra Energy, stefan@rasolarenergy.se, 070-518 42 52

Om Ra Energy

Ra Energy är ett privatägt elhandelsbolag som bildades 2022 med säte i Göteborg. Namnet Ra kommer från den egyptiska mytologins solgud. Vi har två affärsområden: solceller och frekvenshandel. Ra uppför och äger solcellsparker byggda på marken samt solcellsanläggningar på större hustak. Elen som produceras säljs sedan på den öppna marknaden. Det andra affärsområdet fokuserar på frekvenshandel där vi via batterianläggningar bidrar till att det svenska elnätet skall kunna bibehålla önskad frekvens.

Läs mer om Ra Energy på raenergy.se

Om Stella Futura

Med smarta gröna energilösningar, som bygger på batterisystem och solinstallationer, skyndar Stella Futura på omställningen hos kunder inom kritisk infrastruktur såsom energibolag, industrier, offentliga inrättningar och kommersiella fastigheter. Stella Futura är ett svenskt teknikoberoende företag som använder europeisk teknologi och kombinerar teknisk kompetens med innovativa finansieringslösningar. Företaget erbjuder kompletta energilösningar som en service, utan krav på stora initiala investeringar. Förutom verksamhet i Sverige fungerar Stella Futura som partner till europeiska företag som bedriver verksamhet internationellt. Vd och grundare är Ulrika Tornerefelt. Bland ägarna återfinns investeringsbolaget Profura.

Läs mer på stellafutura.se

Om CheckWatt

CheckWatt är Sveriges största oberoende aggregator av flexibla energiresurser. Vi vill bidra till ett stabilt, förnybart energisystem genom smart styrning av energiresurser i form av batterilager, solkraft, vindkraft och elbilsladdare. Företag och hushåll kan genom vårt virtuella kraftverk Currently maximera lönsamheten för sina batterilager genom att sälja stödtjänster till Svenska Kraftnät och effektivisera nyttjandet av elnätet i lokala flexibilitetsmekanismer. Vår portfölj innehåller 8 000 solkraftanläggningar (totalt 300 MW), 600 vindkraftverk (1 000 MW) och 1200 batterilager (40 MW) där batterierna ökar snabbt. CheckWatt har kontor i Stockholm och Göteborg.

Läs mer på checkwatt.se