Rejlers ingår samarbete med Stella Futura för att stärka framtidens energilagringslösningar

Rejlers har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Stella Futura. Genom detta samarbete stärker Rejlers satsningen på att utveckla och optimera användningen av batterilageranläggningar för att stödja både dagens och framtidens elnät.

Rejlers erbjuder experttjänster inom hela energiförsörjningskedjan, från produktion och distribution till förbrukning, och erbjuder tjänster som förstudier, nätutredningar, projektering, analyser och utredningar relaterade till energilagring. Stella Futura erbjuder sina kunder integrerade lösningar inom "Battery-as-a-Service", som innefattar full outsourcing av teknisk, finansiell och kommersiell kompetens kopplat till flexibilitet och batterier.

Samarbetet markerar ett viktigt steg i Rejlers strävan att bidra till energiomställningen och fortsätta vara en attraktiv partner för fler aktörer inom batterilagring och projektutveckling.

– Vi är mycket glada över att samarbeta med Stella Futura. Energilagring är en nyckelkomponent för att hantera de utmaningar som elnätet står inför med den ökande andelen intermittent produktion från sol och vind. Genom att kunna lagra överskottsenergi skapar vi en stabilare och mer hållbar energiförsörjning samtidigt som vi bidrar till energiomställningen, säger Finn Jonung, Affärsutvecklare på Rejlers.

– Rejlers har mångårig erfarenhet inom energiinfrastruktur och kunskap kring lagringsteknologier. Vi ser detta samarbete som en viktig pusselbit för att accelerera omställningen. Med batterier kan vi skapa långsiktigt värde i energisystemet genom att både stabilisera nätet och skapa flexibilitet vid volatil produktion och konsumtion, kapa kostsamma effekttoppar och bidra med reservkraft, säger Ulrika Tornerefelt, vd och grundare Stella Futura.

Sara Kimell, divisionschef Energy, Rejlers Sverige, 070-144 38 99, sara.kimell@rejlers.se
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, Rejlers Group, 070-477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se
Nicolina Braw, Brand & Communications Manager, 070-829 63 93, nicolina.braw@stellafutura.com

Om Rejlers