Sommarspaning 3; BaaS ger små- och medelstora företag möjlighet att vara med på omställningen

I min senaste spaning skrev jag om de stora investeringar samt ekonomiska incitament som kommer att krävas för att Sverige ska nå målet om noll nettoutsläpp 2045. För att vi ska kunna nå detta mål måste alla bidra och ställa om. Det gäller oss konsumenter och inte minst företagen och dess ägare. Företagen står för en stor del av användningen av fossila bränslen, och de är också de som måste gå i täten för att ställa om. Eftersom investeringarna är så stora så är det framför allt de stora företagen med ägare som är långsiktiga och uthålliga som har möjlighet att vara aktiva och ta vara på möjligheterna med energilagring.

Utmaningen är att alla i detta ekosystem står med helt olika monetära förutsättningar att kunna delta i omställningen. Samtidigt som det är en förutsättning.

I min förra spaning nämnde jag de viktiga initiativ som tas på regeringsnivå i våra omgivande länder, för att detta ska ske med den höga hastighet som krävs för att vi också globalt ska nå gemensamt uppsatta mål.

Stella Futura, som av uppenbara skäl inte har mandat att skynda på tillgängliggörandet av finansiella skatteincitament fokuserar istället på att skapa attraktiva affärserbjudanden som möjliggör för våra kunder av svenska små och medelstora företag att ändå delta i omställningen, och därmed få ta del av alla dess uppsidor. Vi gör detta genom

så kallade ”as a service”-lösningar. Ni har säkert noterat dem lite överallt. Det kanske vanligaste är Software as a service (SaaS), vilket är benämning på tjänster som tillhandahåller programvara där användaren betalar för tjänsten som används utan att behöva investera i själva programvaran. På bilsidan finns Car as a service (CaaS) där användaren inte behöver köpa en bil utan betalar för användningen. Genom denna typ av lösningar kan många vara med och dela på utvecklingskostnader och göra det möjligt för mindre aktörer att få tillgång till tjänster som man annars inte hade haft råd med.

Därför är det självklart att Stella Futura är en av de ledande aktörerna när det gäller att erbjuda det som kallas Battery as a Service (BaaS). Det är detta som har gjort det möjligt för oss att erbjuda också mindre aktörer som exempelvis lantbruksföretagare lösningar som gör att de kan minska sina elkostnader, bli mer självförsörjande, minska användningen av fossila bränslen och dessutom få vara med på intäkterna från balanstjänsterna som jag pratade om i min första sommarspaning. En viktig accelerator här är just dessa balansintäkter, eftersom dessa innebär att vi kan erbjuda våra kunder en BaaS-lösning och genom att koppla den till balansmarknaden genereras intäkter som kan stå för hela eller delar av finansieringen.

Stella Futura arbetar för att göra grön energi tillgänglig överallt och det är just därför som vi lägger lika mycket kraft på att utveckla smarta finansiella lösningar som på själva teknologin. För att vi ska kunna nå våra mål och möta klimatutmaningen måste alla som kan bidra. Med innovativa finansiella lösningar kan fler få tillgång till energilagring och batterisystem.

Ulrika Tornerefelt
VD, Stella Futura AB