Stena Adactum har ökat till 38,4 % i Ballingslöv, vilket leder till budplikt

Report this content

Stena Adactum har ökat sitt innehav i Ballingslöv till 38,4 % och kommer inom kort att presentera ett kontanterbjudande till övriga aktieägare i Ballingslöv, i enlighet med bestämmelserna om budplikt. Aktierna har förvärvats från institutioner till ett pris om 185,00 kronor per aktie.

Stena Adactum AB (”Stena Adactum”), ett helägt dotterbolag till Stena AB, har förvärvat 1.051.250 aktier i Ballingslöv International AB (”Ballingslöv”). Stena Adactums samlade innehav i Ballingslöv uppgår efter förvärvet till 4.116.550 aktier, vilket motsvarar 38,4 % av kapitalet och rösterna.

Eftersom dessa aktieförvärv har lett till att Stena Adactum nu äger över 30 % av aktiekapitalet och rösterna i Ballingslöv, kommer Stena Adactum inom kort att lämna ett kontanterbjudande till övriga aktieägare i Ballingslöv, i enlighet med bestämmelserna om budplikt enligt lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden.

Bakgrunden till förvärven av ytterligare aktier är att Stena Adactum önskar öka sitt ägande i Ballingslöv. Sedan Ballingslöv noterades på OMX Nordiska Börs Stockholm 2002 har företaget utvecklats väl och Stena Adactum ser en fortsatt positiv utveckling för Ballingslöv. Samtidigt finns en underliggande osäkerhet om konjunkturutvecklingen som kan försvåra bedömningen på kort till medellång sikt.

För ytterligare information:

Stena Adactum AB