Stena Bulk och Concordia Maritime satsar på segling i sommar

Report this content

Stena Bulk och Concordia Maritime delar tillsammans med Preem Petroleum på ansvaret som huvudsponsorer vid världscupseglingen i Lysekil Women’s Match den 31 juli – 4 augusti. Dessutom är Stena Bulk aktiva även innevarande vecka 2 – 8 juli, då som en av båtsponsorerna under Swedish Match Cup i Marstrand.

”Preem Lysekil Women’s Match for the Stena Bulk Trophy” är världens största seglingstävling i matchracing för damer med tolv av de högst rankade toppbesättningarna på plats. Deltagande svenskor är i år Linda Rahm, Marie Björling, Jenny Axhede och Malin Millbourn.

”Seglingarna i Lysekil förra året blev en stor publiksuccé och det var med glädje vi kunde bjuda in såväl kunder som personal till de spännande tävlingarna. I år deltar vi ju redan i början av juli dessutom med båtsponsring under Swedish Match Cup i Marstrand och då specifikt skepparen Mattias Rahm med besättning. Ja, för oss blir det mycket segling i sommar och vi ser fram emot båda evenemangen med stor förväntan. Med vår typ av verksamhet känns det självklart extra bra att sponsra seglingsaktiviteter, speciellt om de dessutom har en lokal förankring till västkusten,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.

Tävlingarna
I Marstrand seglar såväl topprankade kvinnliga och manliga seglare i samma tävling – dock uppdelade i olika besättningar. I Lysekil fokuserar man vad det gäller deltagande på enbart kvinnor. Match Cup Sweden i Marstrand har med undantag för förra årets avbrott varit en engagerande seglingstävling sedan starten 1994. Lysekil Women’s Match i Lysekil, som är en senare satsning startade 2004, gjorde uppehåll 2005 och står nu alltså inför en tredje uppskattad tävlingssäsong.

Matchracing
I både Marstrand och Lysekil handlar det om matchracing, som är den mest lättförståeliga formen av kappsegling – åtminstone för åskådarna på berget. Bara två båtar att hålla ordning på och den som är först i mål vinner. Normalt seglar man två varv runt en bana som startar med kryss (motvind) och avslutas med läns (medvind) i mål. Hur snabbt banan seglas har alltså ingen som helst betydelse, utan det gäller att vara före motståndaren i mål. Besättningarnas taktiska förmåga och skicklighet är avgörande.

Förutom sponsorskap i förra årets Lysekil Women’s Match i Lysekil har Stena Bulk och Concordia Maritime tidigare sponsrat trimarantävlingen Nokia Oops Cup 2005 med skepparen Bruno Peyron och navigatören Roger Nilson, som också vann hela tävlingen.

www.lysekilwomensmatch.se, www.matchcupsweden.com