Stena Performance döps i Charleston

Report this content

I går döptes Concordia Maritimes nya P-MAX produkttanker Stena Performance – det fjärde fartyget av tio i P-MAX-serien. Dopet ägde rum i Charleston, USA. Fartyget är uthyrt på fem år till amerikanska oljebolaget Hess Corporation.

Klas Eskilsson, ansvarig för Stena Bulk USA, Hans Norén, VD Concordia Maritime och Kim Ullman, vVD och COO, Stena Bulk närvarade tillsammans med andra bolagsrepresentanter och lokala gäster vid dopceremonin.
Fru Mary Uhles, gift med kapten Douglas Uhles från Hess Corporation, agerade gudmor och ceremonin ägde rum vid Cruise Ship Terminal i hamnen i Charleston.

Som ett resultat av Stena Bulks och Concordia Maritimes policy att bygga fartyg med proaktiv säkerhet som ett centralt designkriterium har Stena P-MAX flera förtjänster:

Dubbelskrov, optimal korrosionskontroll, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet, samt två separata framdrivningssystem är viktiga element för proaktiv säkerhet. Även manöverbarhet och en integrerad brygglayout för att underlätta säker navigering i trånga farleder är av stor betydelse. Slutligen utgör självklart en engagerad och väl inkörd personal en viktig del av Stena P-MAX-konceptet.

Säkerhet är mer än en miljöfråga. Det är ett centralt begrepp i Stena Bulks och Concordia Maritimes kärnvärden.

Olja ska alltid resa första klass.