Segling och underhållning av toppklass i Lysekil

Report this content

Efter kvällens invigning bjuds det under resten av innevarande vecka på rafflande seglingstävlingar och högklassig underhållning. Preem Petroleum delar tillsammans med Stena Bulk och Concordia Maritime på ansvaret som huvudsponsorer under tävlingen Lysekil Women’s Match, som äger rum den 31 juli – 4 augusti.

Tävlingen
”Preem Lysekil Women’s Match for the Stena Bulk Trophy” är den viktigaste tävlingen för världens topprankade matchracingdamer med en prissumma uppgående till SEK 400.000. Det är tredje gången tävlingen genomförs i Lysekil och efter förra sommarens publiksuccé förväntas ett stort antal besökare.

Deltagare
Startfältet är mycket internationellt och det finns deltagare från bl a Tyskland, Australien, Finland, USA och Frankrike. Titelförsvarande från förra året är danskan Lotte Meldgaard Pederson och även segrarinnan från 2004 Marie Björling deltar. Göteborg representeras i årets tävling av Jenny Axhede, som just avancerat till femteplatsen på världsrankingen och Linda Rahm, som utmärker sig genom att förstärka sin besättning med OS-bronsmedaljörerna från Aten 2004 Therese Torgersson och Vendela Zachrisson. (För fullständig lista över tävlande, v.v. se www.lysekilwomensmatch.se.)

Båtarna
Tävlingen seglas med sex likvärdiga båtar av modell DS 37. Längd 11,25 m, bredd 3,20 m, djup 2,10 m och vikt 3 900 kg.

Underhållning
I Havsbadsparken uppträder Martin Stenmark, Tommy Nilsson och Markoolio i Havsbadsparken med konserter under veckan. Det erbjuds även prova-på-segling och sjöräddningsuppvisning, samt möjlighet att beskåda den nyligen hemkomna ostindiefararen Götheborg.
”Tolv topprankade besättningar i matchracing för damer kommer att tävla om priset ”Preem Lysekil Women’s Match for the Stena Bulk Trophy”. Vi är glada och tacksamma att genom närvaro och sponsring vara delaktiga i seglingarna under de kommande dagarna. Vi satsar dessutom specifikt på ett eget team med Linda Rahm i spetsen. Det kommer att bli en strid på kniven,” säger Ulf G Ryder, VD Stena Bulk.

”Rent sportsligt bjuder tävlingsformen matchracing på stor spänning där besättningarnas taktiska förmåga och skicklighet är avgörande vilket gör den mycket underhållande att följa. Vi hoppas på stor uppslutning under veckans tävlingar,” säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB.

www.lysekilwomensmatch.se (Här finns det även högupplösta bilder)

För mer information, v.v. kontakta:
Lena Alvling
Projektansvarig, Stena Bulk AB