Fortsatt vind i seglen för Pelle P

Klädföretaget Pelle P, med kläder och accessoarer för en marin livsstil, förlänger sitt avtal efter två år med Stena Match Cup Sweden. Ifjol ökade företaget sin omsättning med drygt 40 % till 23 Mkr med en vinst om 1,8 Mkr. För 2010 prognostiserar Pelle P en tillväxt på mer än 50 % och en fördubbling av resultatet. Under Stena Match Cup Sweden seglar den yttersta världseliten i matchracing på Pelle P’s båt som en av åtta båtsponsorer.

– Vi har lyckats hitta ett evenemang där vi kan sätta fokus på varumärket och produktdesign samtidigt, vilket normalt är en utmaning. Tittar jag i backspegeln så kan jag bara konstatera att det stora beslutet vi tog 2008, att gå in som båtsponsor, har gett god avkastning och bidragit till bolagets positiva utveckling, säger Cecilia Petterson, VD och designer på Pelle P.

Pelle P har varit båtsponsor till Stena Match Cup Sweden sedan 2008 och väljer nu att förlänga sitt avtal i tre år.

– Det är fantastiskt kul att se en partner gå in i ett sponsorskap med en tydlig strategi och utnyttja det på ett glimrande sätt. Pelle P är ett lysande exempel på hur man kan använda evenemanget som en kommunikationsplattform och kombinera exponering, produktplacering och relationsskapande aktiviteter, säger Martin Sohtell, Stena Match Cup Sweden.

Genom att klä alla funktionärer under evenemanget så syns Pelle P i sin rätta miljö på närmare 200 personer under hela veckan. Dessutom får varumärket starkt fokus på den egendesignade tävlingsbåten.

– Stena Match Cup Sweden är vår största marknadsaktivitet under året. Sambandet med matchracing känns så klart naturligt. Här möter vi alla våra målgrupper i rätt miljö under väldigt positiva former vilket ger en bra mix av affärer och nöje, säger Martin Olsson, försäljningschef, Pelle P.

PPY Production AB designar, tillverkar och säljer under varumärket Pelle P tekniska sjö- och fritidskläder där design kombineras med hög kvalitet och funktion. Bolaget har sitt ursprung i seglarlegenden Pelle Petterson, som även gjort sig känd som industri- och produktdesigner. Huvudkontoret finns i Billdal utanför Göteborg med marknadsnärvaro i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien och Tyskland. www.pellepetterson.com

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.matchcupsweden.com För mer information, kontakta: Cecilia Petterson, VD och designer Pelle P, 031-708 47 80, cecilia.petterson@pellepetterson.se Martin Olsson, Försäljningschef Pelle P, 031-708 47 80 martin.olsson@pellepetterson.se Alexandra Jerselius, PR & Kommunikation, Brandspot, 070-410 21 04, alexandra@brandspot.com Martin Sohtell, projektansvarig för Stena Match Cup Sweden från Brandspot, martin.sohtell@brandspot.com, 0708-80 58 84

Taggar: