Hansen till final i Marstrand

Björn Hansen och hans Mekonomen Team regerar i Marstrand. Toppformen från hela grundomgången höll i sig även i semifinalen, där Hansen slog ut dansken Jesper Radich.
- Det känns fantastiskt att vara i final. Senast var det spöregn och 20 sekundmeter, nu kan vi nog få mer publikstöd, sa Björn Hansen.

Hansen tog greppet redan i starten där han lurade ut Radich till en tjuvstart och sen tog en överlägsen ledning som han drygade ut till 200 meter in i mål. Hansen vann semifinalen med 3-1.
- Vår taktiker Gustav Tempelman fortsätter att göra ett kanonjobb och resten av gänget gör också livet lätt för mig, menade Hansen som gillade dagens stabilare vindförhållanden.
Jesper Radich gjorde en bra prestart, men sekunderna innan start fick han problem med förseglet vilket Hansen genast utnyttjade till sin fördel.
Björn Hansen, som var den förste svensk som vann Match Cup Sweden, har nu möjlighet att ta sin andra seger i Marstrand och sin andra seger för året. Hansens Mekonomen Team vann deltävlingen i World Match Racing Tour i Korea i början av juni. Hansen är innan Match Cup i Marstrand åtta i VM-serien WMRT.
I finalen möter Hansen britten Ian Williams som tog tre raka segrar mot Peter Gilmour, Australien, sjufaldig mästare i Marstrand.
Ian Williams har tidigare inte haft framgångar i Stena Match Cup Sweden och såg fram emot mötet med Björn:

- Björn är stekhet och objektivt är han favorit i finalen, men vi tror att vi kan slå honom, sa Williams.

- Vi mötte Williams i Korea och vann med 3-0, sen förlorade vi i Portugal med 3-1, så nu känns det som att det är vår tur igen, avslutar Hansen inför finalen.

Finalerna i Stena Match Cup Sweden startar kl 13:00.

Semifinal Stena Match Cup Sweden
Ian Williams - Peter Gilmour 3-0
Björn Hansen-Jesper Radich 3-1

Följ oss på:

matchcupsweden.com, Facebook - Match Cup Sweden, Twitter – MatchCupSweden.

För mer information, kontakta:

Lars-Ola Nordqvist, Presschef Stena Match Cup Sweden, 070-689 11 20, lars@comvision.se

Alexandra Jerselius, PR & Kommunikation Brandspot, 070-410 21 04, alexandra@brandspot.com

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Ackreditera dig för evenemanget på www.matchcupsweden.com. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.  www.matchcupsweden.com

Taggar: