10000 gårdar på landsbygden rensades från skrot och farligt avfall

Länsförsäkringar, Håll Sverige Rent och Stena Recycling samarbetar i en omfattande städaktion på svenska landsbygden. I insamlingen Giftfri Miljö rensas gårdar på farligt avfall och skrot.
– Allt som kan återvinnas får nytt liv i kretsloppet och resten destrueras med miljöriktiga metoder. Under 2008 hämtades avfall på över 10000 gårdar, säger Bosse Ödman, Stena Recycling.

På svenska gårdar samlas skrot, batterier spilloljor och andra överblivna kemikalier. Dessa rester kan om det vill sig illa läcka ut och orsaka skada på både natur, djur och människor. Länsförsäkringar erbjuder emellertid sina kunder på landsbygden en unik återvinningsförsäkring där de erbjuds omhändertagande av allt avfall varje år. Tillsammans med Håll Sverige Rent och Stena Recycling genomförs insamlingen i län efter län.
– Skrot och spilloljor dominerar tillsammans med blybatterier, bekämpningsmedel, färgavfall och oljefilter. Allt som kan materialåtervinnas återförs till kretsloppet och blir råvara för nya produkter i samhället. Det kan exempelvis handla om gamla lantbruksmaskiner och spilloljor. Det som inte kan återvinnas på något sätt oskadliggörs med miljöriktiga metoder, säger Bo Ödman, Stena Recycling.

Under 2008 hämtades närmare 16.000 ton skrot och farligt avfall på 10000 gårdar, från Skåne i söder till Västernorrland i norr.
– Avfallet på gårdarna är en prima råvaruresurs. Järn och metaller kan i princip återvinnas hur många gånger som helst och detta material sönderdelas och sorteras i våra processer. Sedan kan det användas som ny råvara.
80 procent av all spillolja som samlas in förädlas till nya oljeprodukter och resten används som eldningsolja. Oljemängderna som återvinns motsvarar en två kilometer lång rad med tankbilar med släp fulltankade med råolja.
– Så återvinning lönar sig! Man kan med fog säga att alla som anmäler sitt avfall till kampanjen kan kalla sig miljöarbetare. Under 2009 fortsätter insamlingen och som i samhället i stort tar ju behovet av en god avfallshantering aldrig slut, avslutar Bo Ödman.

För bildmaterial, använd nedanstående länk: