Stena Recycling nominerades till Volvo Car Corporation Award of Excellence

Stena Recycling har återigen blivit nominerade när Volvo Car Corporation gjort en global bedömning av sina underleverantörer. Stena Recycling blev en av 70 underleverantörer som nominerades till 2011 års Volvo Car Corporation Award of Excellence.

– Det är mycket glädjande och en fin kvittens på hela vårt engagemang och samarbete med Volvo Personvagnar. Det sporrar oss att fortsätta utveckla marknadens bästa återvinningslösningar, säger Leif Gustafsson, VD Stena Recycling.

Leif Gustafsson beskriver nyckeln till framgångarna som en kombination av kundnära samarbete, innovationer och stark miljöanpassning av servicen.
– Efter ett mångårigt samarbete kan vi Volvo Personvagnars verksamheter och processer bra. Det är särskilt roligt att vår leveranskvalitet och precision bedömts denna gång.

En unik lösning är tågtransporter av skrot från Volvo Personvagnars anläggning i Olofström. Stena Recycling använder egna tåg som avgår varannan dag och ersätter 4.400 lastbilstransporter varje år. Minskade utsläpp och ökad kostnadseffektivitet samt säkerhet på allmänna vägar är några av effekterna.
– Under det senaste året har vi också satsat särskilt på att hjälpa Volvo Personvagnar att bygga ett miljöhus vid produktionen i Skövde – allt för en effektiv och miljöriktig avfallshantering.

Stena Recycling levererar en helhetslösning på Volvo Personvagnars samtliga anläggningar i Sverige. I tjänsterna ingår intern avfallshantering, återvinningssystem, transporter, avfallsbehandling och utbildning.

Pressbilder: Hantering av skrot som transporterats till Halmstad hamn från Volvo Personvagnars anläggning i Olofström. Tågen ersätter varje år över 4000 lastbilstransporter:

Presskontakt:

Bjarne Darwall
Informationschef Stena Recycling

Fakta Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsföretag med ett rikstäckande nät av filialer och produktionsanläggningar. Företaget omhändertar avfall från industri, handel och kommuner. En ständig utmaning är att utveckla nya innovativa sätt att återvinna samhällets avfall och som är bra för både kunder, miljö och samhälle. www.stenarecycling.se