Stena släpper historisk återvinningsfilm på YouTube

Det är unika återvinningsbilder från 1950-talet som nu kan beskådas på Stenas kanal på YouTube.
”Det känns roligt att kunna visa upp en del av vår historia i rörliga bilder. De visar att återvinning varit , och fortfarande är, en viktig del av samhället”, säger Leif Gustafsson, VD Stena Recycling.

Bilderna är hämtade ur filmen ”En dag med dir Gotthard Nilssons i Älmhult” och spelades in i Älmhult under 1950-talet. De svartvita bilderna visar miljöbilder i stort och beskriver särskilt hur dåtidens skrotåtervinning och lumpåtervinning gick till. Gotthard Nilsson-gruppen förvärvades av Stena i slutet av 1990-talet och kvar i Älmhult finns idag aluminiumsmältverket Stena Aluminium samt Stena Stål.

Se filmen på Stenas YouTubekanal:

Presskontakt:
Bjarne Darwall
Informationschef Stena Recycling
010-4452026

Fakta Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsföretag med ett rikstäckande nät av filialer och produktionsanläggningar. Företaget omhändertar avfall från industri, handel och kommuner. En ständig utmaning är att utveckla nya innovativa sätt att återvinna samhällets avfall och som är bra för både kunder, miljö och samhälle. www.stenarecycling.se